Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Tak jsem tady!

1.9.2006, , Zdroj: Verlag Dashöfer

V minulém čísle jsme se podívali na to, jak „nezatopit“ odcházejícímu zaměstnanci. Dnes se zaměříme na to, jak „neuškodit“ firemním nováčkům, případně sobě, pokud nastupujeme k novému zaměstnavatel.

Pokud Vás jako druhá část mého titulku napadne: „A teď všichni uvidíte,“ nejsou Vám následující řádky určeny. První den v novém zaměstnání by se rozhodně neměl stát přehlídkou Vašich skvělých nápadů na zásadní změny a celkovou reorganizaci. Všechno má totiž svůj čas i své místo. Firma od Vás jistě očekává zajímavý přínos, ale snad se shodneme, že moudrý člověk se napřed seznámí se situací. Jak by tedy mohl takový první den v novém zaměstnání vypadat?

Předpokládejme že firma, do které nastupujete, se chová profesionálně. Apropo, chováte se i Vy profesionálně, když k Vám nastupuje nový člověk? Můžeme si krátce připomenout, na co by zaměstnavatel neměl před příchodem nového pracovníka určitě zapomenout.

Nastupující pracovník ví všechny organizační záležitosti svého nástupu (v kolik hodin a kam se má dostavit, kdo ho bude očekávat, jak je to s pracovní smlouvou). Ve firmě je určen pracovník, který se bude příchozímu věnovat a dohlédne na všechny náležitosti (nový pracovník obdrží všechny potřebné doklady a pomůcky - identifikační kartu, psací stůl, pokud je zvykem tak počítač, budou objednány vizitky, příp. jmenovka na dveřích). Nový pracovník musí být také seznámen s pracovními procesy, bezpečnostními předpisy a představen týmu.

Jedná-li se o pracovníka managementu, měl by ho přijmout člen vedení společnosti nebo jím pověřený zástupce a představit ho ostatním. Bezprostřední nadřízený by měl s novým zaměstnancem obejít „kolečko“ po pracovišti a představit ho nejen kolegům, ale i na dalších místech (účtárna, sekretariáty vedení apod.).

I některé tzv. méně formálními procesy jsou důležité - kde a jak odkládat svrchní oděv, kde jsou toalety, jak je to s obědy, jaké jsou další zvyky - třeba oslovování ve firmě. Zvláště v nadnárodních koncernech jsou někdy noví zaměstnanci zmateni oslovováním jménem, které ale rozhodně automaticky neznamená tykání. Pokud platí na pracovišti nějaké restrikce, je potřeba o nich hned informovat. Nic neodkládat! Kuřák bude mít asi dotaz i na možnost kouření na pracovišti.

Velké společnosti obvykle pro nové zaměstnance pořádají několikadenní setkání, které je věnováno seznámení se s chodem společnosti. V nějaké formě je takováto akce vhodná pro každou firmu a vřele ji doporučuji. Svolejte nováčky na pár hodin či dnů, představte jim vedení společnosti, dlouhodobé cíle, způsob fungování firmy. Dopřejte jim dost neformálních možností k vybudování kontaktů. Můžete tak totiž zásadně ovlivnit jejich budoucí loajalitu.

A teď zpátky k dotyčnému, kterému jsme všechno vysvětlili (teď ani neví, jak se jmenuje), všem ho představili (nikoho si samozřejmě nepamatuje), přidělili mu počítač, stůl a e-mailovou adresu a přestali si ho na chvíli všímat (sedí zkroušeně na židli a neví co dál).

Nedoporučovala bych usednout k telefonu (ani v případě, že sedí ve vlastní kanceláři) a začít obvolávat všechny známé. Nemělo by se očekávat, že začne aktivně pracovat, řídit, řešit a měnit, ale rozhodně je potřeba začít aktivně čerpat informace. Pokud se zrovna nalézáme v moderní firmě, obvykle stačí usednout k počítači a spustit intranet. Pokud tahle příležitost neexistuje, budeme muset více chodit po firmě, povídat si s lidmi, číst nástěnky, oběžníky, zajímat se o všechno, co se kolem nás míhá. Jde o to, co nejrychleji dostat pod kůži nejen vše, co bezprostředně