Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

PŘÍPADOVÁ STUDIE - Zkusit to jinak

24.2.2010, , Zdroj: Verlag Dashöfer

     Pavel jako čerstvý absolvent získal místo snů. Zajímavá, dobře placená práce, bezva parta na pracovišti. Co by si mohl přát víc? Pavel byl vždycky šikovnější než ostatní, už od školy pomáhal svým spolužákům něco pochopit, ale hlavně dával své úkoly i testy k opsání. Snažil se chovat slušně a k tomu patřilo také pravidlo: „Nikdy nežaluj.“ Byl zkrátka ukázkový týmový hráč.

     V nové práci občas pomohl kolegům dotáhnout nějaký ten úkol. Stejně jako ve škole spolužáci, kolegové to za chvíli brali jako samozřejmost. Podřízený ani nevěděl, že Pavel dělá něco navíc, takže na přesčasy nebo prémie mohl zapomenout. Postupně se ale situace začala stupňovat. Někteří kolegové stále častěji „nestíhali“, nebo „nechápali“. Pavel už se zajel ve stereotypu: „Co nestihneš, dodělám.“ Úkoly byly nadále splněné, a to bezchybně a včas. Z pohledu vedoucího oddělení šlapalo. Pavel začínal být opravdu unavený.

     Když dvěma kolegům, kteří nejčastěji nestíhali, řekl, aby trochu zrychlili tempo, netvářili se na to nijak vstřícně. Práci neuspíšili a domů odešli, jakmile skončila oficiální pracovní doba. Za týden už se Pavel zlobil. Zvýšil hlas, řekl jim, že za ně dělat nebude a jestli nezačnou pracovat, bude si stěžovat u nadřízeného. Jenže najednou se stal nepřítelem celé skupiny. Začala padat slova jako „donašeč“ a „bonzák“. Pavel chápal, že takhle to být nemá a že se tým k němu nechová fér. Ale nevěděl co s tím. Za vedoucím se mu jít nechtělo, protože by se opravdu cítil jako donašeč.

OTÁZKY K ZAMYŠLENÍ:
  • Také si myslíte, že pomoc druhému spočívá v tom, že za něj něco uděláte, vyřídíte, nebo mu dáte peníze?

  • Jak je možné, že si této situace vedoucí nevšiml?

  • Má si jít Pavel k stěžovat, nebo musí dál pracovat za své kolegy?

KOMENTÁŘ:

     Často se stane, že si své dobré i špatné zvyky neseme s sebou už od dětství. Pavel se asi bál označení „šprt“, které by nejspíš dostal, kdyby ostatní nepodporoval, nebo kdyby si postěžoval. Každý, kdo v týmu vyčnívá, bývá středem pozornosti a mnohdy se ho tým snaží „srovnat“ do průměru.

     Aby Pavel nemusel být rovnán, svým způsobem vlastně platil „výpalné“ ve formě testů a úkolů k opsání. Tohle chování se naučil a zřejmě nedostal příležitost naučit se jiné. Když přišel do práce, která byla týmová, snadno zapadl do vzorce, který už uměl. Pracoval za ostatní. Ti si na to zvykli a začali to považovat za normální. Když chtěl potom Pavel své chování změnit, porušil vlastně skupinovou normu, navíc chtěl své kolegy zbavit výhody, i když nezasloužené. Výhrůžka autoritou mohla už jen zesílit tlak na návrat zpět do původního stavu - „pracuj za nás“.

     Jakékoliv sociální skupiny mají tendenci udržovat svůj vlastní „původní stav“, homeostázu. A už vůbec nemají rády, když se jim vyhrožuje autoritou. Když ho jakýkoliv člen narušuje, začne skupina vyvolávat tlak formou sociálních sankcí,