Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Pomoc Ukrajině - rozpočtové zachycení (platnost od 1. 7. 2022)

4.7.2022, Zdroj: Ministerstvo financí

Ministerstvo financí zveřejnilo metodický postup k zajištění jednotného zatřídění výdajů, případně příjmů, územních rozpočtů souvisejících s poskytnutou pomocí Ukrajině.

Ministerstvo financí zveřejňuje metodický postup k zajištění jednotného zatřídění příjmů a výdajů územních rozpočtů souvisejících s poskytnutou pomocí Ukrajině. Postup je vydán v rámci metodické pomoci účetním jednotkám a kontrolním orgánům se zdůrazněním nezbytnosti dodržení sledování a vykazování příjmů, přijatých peněžních prostředků a výdajů souvisejících s mimořádnou událostí (dále jen „MU“). Metodický postup obsahuje nejčastější způsoby poskytnutí pomoci Ukrajině a jejímu obyvatelstvu, tudíž se nejedná o taxativní výčet možností rozpočtového zachycení předmětných transakcí. Účetní jednotka postupuje v souladu s vyhláškou o rozpočtové skladbě a Pokynem k postupu podle vyhlášky ministerstva financí č. 412/2021 Sb., o rozpočtové skladbě (verze od 31. 3. 2022) (dále jen „Pokyn“).

Aby výdaje územních rozpočtů týkající se poskytnuté pomoci Ukrajině a zejména jejímu obyvatelstvu v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajině byly jednoznačně identifikovatelné a vyčíslitelné za územní rozpočty celkem, jsou příjmy, přijaté půjčené peněžní prostředky a výdaje související s pomocí Ukrajině, pokud jsou tyto výdaje přímo přiřaditelné, s účinností od 1. července 2022 sledovány a vykazovány pod MU 01 - Pomoc Ukrajině dle Číselníku mimořádných událostí1. Tato MU je sledována u výdajů na nákupy (např. pořízení věcí a služeb), transfery nebo půjčené peněžní prostředky realizované primárně za účelem pomoci Ukrajině a jejímu obyvatelstvu, přičemž posouzení a vyhodnocení účelu je na účetní jednotce (např. posouzení využitelnosti pořizované věci pro pomoc Ukrajině a její obyvatele, včetně návaznosti na její budoucí využití). Jedná se zejména o následující výdaje:

  • finanční (např. peněžní dary) a věcná pomoc uprchlíkům (např. strava, oblečení, hygienické potřeby),
  • nákup materiálu,
  • zajištění stravy dobrovolníkům a zaměstnancům ostatních organizací,
  • zajištění ubytování (např. platba hotelům nebo ubytovnám, nájemné),
  • vybudování nových ubytovacích prostor nebo úprava stávajících,
  • zajištění služeb tlumočníků,
  • poskytnutí účelového příspěvku na provoz v souvislosti s poskytováním výrobků nebo služeb prostřednictvím zřízených příspěvkových organizací,
  • navýšení příspěvku na provoz v souvislosti s navýšením výdajů v oblasti školství v návaznosti na rozšíření kapacit škol a školek (např. věcné vybavení),
  • zajištění táborů a volnočasových aktivit pro děti uprchlíků z Ukrajiny,
  • výdaje na platy a obdobné a související výdaje v případě zaměstnanců, kteří byli přijati za účelem pomoci uprchlíkům, zaměstnanců dlouhodobě vyčleněných na aktivity související s pomocí uprchlíkům, a případně dalších osob podílejících se na aktivitách souvisejících s pomocí Ukrajině a jejímu obyvatelstvu ve výši podílu práce související s prací pro ukrajinské uprchlíky.

V případě příjmů se jedná zejména o přijetí dotací kraji ze státního rozpočtu v souvislosti se zajištěním ubytování uprchlíků z Ukrajiny (kapitola Všeobecná pokladní správa) a se zajištěním provozu krajského asistenčního centra pomoci Ukrajině (kapitola Ministerstvo vnitra). Dále se například jedná o přijetí dotace z kapitoly Ministerstvo pro místní rozvoj v souvislosti s rozšířením veřejných ubytovacích kapacit, přijetí peněžních prostředků v souvislosti s poskytnutím ubytovacích kapacit vlastních ubytovacích prostor a další příjmy nebo přijaté půjčené peněžní prostředky související s pomocí Ukrajině a jejímu obyvatelstvu.

S účinností od 1. července 2022 jsou v rámci odvětvového třídění příjmů a výdajů souvisejících s pomocí Ukrajině a jejímu obyvatelstvu používány jednotlivé paragrafy v souladu s jejich obsahovou náplní dle vyhlášky o rozpočtové skladbě a Pokynu, a tudíž již není upřednostněn paragraf 6221 – Humanitární zahraniční pomoc přímá před ostatními. 

Paragraf 6221 – Humanitární zahraniční pomoc přímá je použit v souladu s jeho obsahovou náplní: 

„Zahraniční pomoc poskytovaná z humanitárních důvodů, k překonání důsledků živelních katastrof, válek, nemocí, hladomoru apod. jednotlivým zemím. Zahrnuje i humanitární pomoc poskytovanou na území České republiky zahraničním uprchlíkům během jejich prvního roku (12 měsíců) pobytu včetně zajištění infrastruktury pro jejich pobyt apod.“.

Paragraf 6221 – Humanitární zahraniční pomoc přímá se použije zejména v případě výdajů souvisejících s poskytnutím finanční pomoci Ukrajině a jejímu obyvatelstvu, včetně věcné pomoci uprchlíkům, v případě příjmů, přijatých půjčených peněžních prostředků a výdajů souvisejících s ubytováním uprchlíků a zajištěním infrastruktury pro jejich pobyt, tedy včetně:

  • vybudování nových ubytovacích prostor nebo úprava stávajících v případě jejich budoucího využití pro tyto účely; pokud je záměr jiného budoucího využití, tak se použije paragraf v rámci pododdílu 361 - Rozvoj bydlení a bytové hospodářství,
  • dopravy uprchlíků do ubytovacích zařízení prostřednictvím dopravce,
  • zajištění provozu krajského asistenčního centra pomoci Ukrajině (dále jen „KACPU“),
  • výdajů týkajících se odměn za práci podle dohod o pracích uzavíraných podle zákoníku práce mimo pracovní poměr se zaměstnanci, kteří byli přijati pouze za účelem pomoci Ukrajině a jejímu obyvatelstvu.

Paragraf 6221 – Humanitární zahraniční pomoc přímá se pak zejména nepoužije v případech:

  • navýšení příspěvku na provoz v souvislosti s navýšením výdajů v oblasti školství v návaznosti na rozšíření kapacit škol a školek (např. věcné vybavení) v souvislosti s výukou uprchlíků; v tomto případě se použije příslušný paragraf v oddílech 31 a 32,
  • poskytnuté transfery na podporu podnikatelských aktivit uprchlíků, které se zatřídí především na paragraf 2510 – Podpora podnikání.
  • posílení bezpečnosti v souvislosti s přijetím uprchlíků,
  • zajištění přípravy na krizové situace a na řešení krizových situací a odstranění jejich následků; v tomto případě se použije paragraf 5213 – Krizová opatření, pokud odvětvové třídění předmětného výdaje neodpovídá obsahové náplni paragrafu 6221,
  • výdajů na platy zaměstnanců, kteří jsou v pracovním poměru a kteří nebyli přijati pouze za účelem pomoci uprchlíkům; v tomto případě se použije příslušný paragraf pododdílu 617 – Regionální a místní správa, případně jiný paragraf, podle zařazení zaměstnance. 

Věcná a finanční pomoc uprchlíkům v souvislosti s poskytnutím humanitární pomoci

Věcná a finanční pomoc uprchlíkům v rámci odvětvového třídění příjmů a výdajů bude zatříděna na paragrafu 6221 – Humanitární zahraniční pomoc přímá. V případě druhového třídění výdajů se v rámci věcné pomoci uprchlíkům (např. nákup stravy a občerstvení, nikoliv formou platby za službu, oblečení, hygienických potřeb, léků apod.), včetně pořízení dlouhodobého majetku za účelem bezúplatného předání, použije položka 5194 – Výdaje na věcné dary, případně položka 5139 – Nákup materiálu jinde nezařazený (např. společenská úsluha). Zatřídění výdaje na věcnou pomoc: položka 5194, případně položka 5139. V případě, že dochází k nákupu materiálu nebo drobného dlouhodobého hmotného majetku, který není určen za účelem bezúplatného předání uprchlíkům (např. nákup karimatek, matrací, rychlovarných konvic, žehliček, praček nebo postelí) se použije podseskupení položek 513 – Výdaje na nákup materiálu.  

V případě finanční pomoci se v rámci druhového třídění výdajů bude jednat o poskytnutí transferu a jeho zatřídění bude provedeno v souladu s odstavcem 11 Obecných zásad vztahujících se k třídění příjmů, výdajů a financujících položek v Pokynu.
Znění odstavce 11:

Transfery a půjčené peněžní prostředky tuzemským osobám patří na položky ze seskupení 52, 53, 54, 57 a 67 a podseskupení 561 až 566, 631 až 637 a 641 až 646 a transfery zahraničním osobám na položky ze seskupení 55 a z podseskupení 567, 638 a 647 podle toho, jsou-li neinvestiční či investiční, jakým osobám jsou poskytovány a případně podle právního titulu poskytnutí, a to bez ohledu na to, jsou-li poskytovány na českém území, v zahraničí, z českého území do zahraničí nebo ze zahraničí do českého území. Na položky ze seskupení 55 patří také členské příspěvky a podobné platby zahraničním právnickým osobám, jejichž protihodnotou jsou členská práva, a sankce placené Evropské unii.“. 

V případě neinvestičních transferů se bude jednat zejména o: 

  • podseskupení 522 – Neinvestiční transfery neziskovým a podobným osobám (např. nadace, spolky, obecně prospěšné společnosti a ústavy), 
  • položku 5492 – Dary fyzickým osobám (fyzické osoby - obyvatelé Ukrajiny na území ČR), 
  • položku 5499 – Ostatní neinvestiční transfery fyzickým osobám (např. kompenzace výdajů vynaložených přímo uprchlíky z titulu ubytování, stravování nebo nákupu potravin apod.)
  • položku 5520 – Neinvestiční transfery cizím státům (např. zastupitelské úřady – Velvyslanectví Ukrajiny nebo přímo stát Ukrajina),
  • položku 5531 – Peněžní dary do zahraničí (např. fyzické osoby – obyvatelé Ukrajiny v zahraničí, ale i jiné peněžní dary osobám do zahraničí, pokud se nejedná o mezinárodní vládní organizace, nadnárodní orgány a cizí státy – partnerské nebo jiné obce, města nebo regiony; ukrajinské neziskové subjekty či podnikatelské subjekty na Ukrajině).

Pokud by se jednalo o investiční transfer, který je vymezen v odst. 17 Vymezení některých pojmů v Pokynu, zatřídí se výdaj na příslušnou položku seskupení 63 – Investiční transfery.

V případě, že organizátorem veřejné sbírky je územní samosprávný celek, použije se položka 5229 – Ostatní neinvestiční transfery neziskovým a podobným organizacím a nikoliv příslušná položka podseskupení 532 – Neinvestiční transfery jiným veřejným rozpočtům. Důvodem je, že veřejná sbírka související s pomocí Ukrajině je vedena mimo rozpočet územního samosprávného celku, kdy položky 5321, 5323 a 5329 jsou předmětem konsolidace. 

Nejčastější možnosti zachycení finanční pomoci Ukrajině:

  • Peněžní dary fyzickým osobám 
    • MU 01, položka 5492, paragraf 6221 (obyvatelé Ukrajiny na území ČR)
    • MU 01, položka 5531, paragraf 6221 (obyvatelé Ukrajiny v zahraničí)
  • Konkrétní územní samosprávný celek na Ukrajině (např. partnerské město) 
    • MU 01, položka 5531, paragraf 6221
  • Velvyslanectví Ukrajiny v Praze (zastupitelský úřad cizího státu) 
    • MU 01. položka 5520, paragraf 6221
  • Církevní právnická osoba (např. Charita Česká republika – Charita pro Ukrajinu)