Základní pravidla efektivní komunikace jsou nesmírně
jednoduchá, a přesto je velmi často porušujeme. Je důležité si zapamatovat, že
v každém okamžiku komunikujeme jak o daném tématu, tak o našem vztahu k
druhému.
Tohle je úplně nemožný nápad, říká zachmuřeně
čtyřicetiletý, nedbale oblečený muž a rozhořčeně si měří svého partnera. Tónem
hlasu a výrazem tváře mu přitom dává najevo: Jsi úplně blbej! A teď můžete
hádat, zda se jedná o manažera, který komentuje návrh svého iniciativního, ale
trochu zbrklého podřízeného? Nebo zda jde o podřízeného, například IT
odborníka, rozmlouvajícího přátelsky se svým šéfem? Anebo je to rozhovor dvou
kolegů, kteří se spolu potřebují domluvit na určitém řešení?
Vybrali jste si? Ať už jste se rozhodli jakoukoliv
možnost, uhodli jste. Ze své praxe dobře znám všechny tři varianty.
Nejdůležitější na tom všem je však to, že ani v jednom z případů, o nichž
mluvím, si nebyl ten, kdo tato zničují slova pronesl, vědom toho, jak
agresivním způsobem do komunikace vstupuje. Podobné projevy dokáží narušit
komunikaci a vyvolat v druhém velmi nepřátelské pocity. Výsledkem je, že se
podobným partnerům raději vyhýbáme a komunikujeme s nimi teprve tehdy, když už
je to bezpodmínečně nutné.
Pro přiblížení ještě druhý příklad. Šéf se na poradě
rozhlédne po svých podřízených a se zářivým úsměvem řekne: Rozumíme si, ano?
Hádanka pro Vás - co si myslí jeho podřízení? Můžeme na tuto situaci použít
Paretův princip. Zatímco šéf si v 80 % případů myslí, že situaci chápou
jeho podřízení stejně jako on, 80 % podřízených si myslí pravý opak. Tuto
zkušenost mi potvrzuje řada workshopů, na nichž jsem pomáhal najít nadřízeným a
podřízeným společný pohled na svět.
A pak tu je ještě dialog jako souběh dvou monologů nebo jako
umění neposlouchat, co mi ten druhý chce říci. Odmítání toho, co mi někdo říká
pomocí sousloví ano, ale, vypouštění poplašných a pokroucených zpráv z
uražené ješitnosti, zákopové války několika klik ve firmě nebo několika
oddělení, neschopnost udržet při rozhovoru dané téma atd. Můžeme se spolu někdy
skutečně domluvit?
NahoruZákladní zásady komunikace
Komunikace je složitá a jednoduchá zároveň. Teorie
komunikace ukazuje, že jde o velmi složitou džungli několikavrstevných významů,
při kterých není jasné nejen to, zda někdo někomu rozumí, ale zda je to vůbec
možné (vzhledem k tomu, že si každý utváříme vlastní jedinečný obraz světa a že
zejména u abstraktních slov je každý chápeme trochu jiným způsobem, to není až
tak zvláštní). Na druhou stranu existuje několik jednoduchých zásad,
které nám umožní, pokud o to obě dvě strany skutečně stojí, se s druhými
efektivně a pragmaticky domluvit:
-
Nelze nekomunikovat. V každém okamžiku - i tím, že
neříkáme vůbec nic, i tím, že se netváříme, komunikujeme, a tak vyjadřujeme
vlastní názor.
-
Neverbální komunikace je daleko čitelnější, než si
myslíme. Pokud jste přesvědčeni, že Váš šéf je hlupák, dáváte mu to svým
neverbálním chováním najevo, a tím posilujete jeho nepřátelské chování k Vám a
následně pak i své původní přesvědčení. Zkuste si před rozhovorem s takovým
šéfem vzpomenout na několik jeho kvalit, pro jistotu si je v duchu zopakujeme a
teprve pak navazujme kontakt. Pomáhá to. Ze stejného důvodu se při telefonování
doporučuje usmát se, než začnete mluvit. Změní to Váš neverbální projev tak, že
se druhý bude cítit příjemněji.
-
Při komunikaci sdělujeme paralelně jak své vyjádření k
tématu, tak svůj vztah k partnerovi. Od přírody jsme naučení velmi citlivě
vnímat nejen to, o čem druhý mluví, ale jakým způsobem se k nám přitom
vztahuje. Jakmile začneme na vztahové úrovni tušit nějaké problémy, začínáme se
koncentrovat více na vztah než na obsah. Pak ovšem i sebelépe míněná promluva
postrádá adresáta. To ukazuje na základní chybu mnoha šéfů, kteří důrazným
způsobem domlouvají svým podřízeným a sdělují jim řadu důležitých informací
nepříjemným způsobem. K příjemci z těchto informací dojde minimum, takže není
schopný se podle nich řídit, což opět může vést k ještě důraznějšímu pohovoru.
Vzniká tak další začarovaný kruh.
NahoruKomunikace o vztahu
Pokud si propojíme toto pravidlo s předchozími dvěma,
uvědomíme si, jak citlivě vnímáme jakýkoliv vztahový zádrhel a přitom právě
těmto zádrhelům věnujeme při své komunikaci s druhými velmi malou pozornost a
zejména v práci se snažíme soustředit spíše na obsah hovoru. Lidé, kteří dokáží
aktivně pracovat se vztahovou stránkou, bývají většinou oblíbení a velmi
uznávaní. To neznamená, že jsou vždy milí a chápající. Naopak, dokáží někdy
říci něco hodně ostrého, ale důsledně přitom oddělují svůj pohled na druhého
člověka jako takového a na jeho chování, které se jim nelíbí. V dnešní době se
tento způsob chování považuje za příznak rozvinuté emoční inteligence, při
které člověk dokáže dobře zacházet jak s vlastními emocemi, tak s emocemi
druhých.
O emoční inteligenci se hezky mluví, ale špatně se
nacvičuje a trénuje. Už samotné slovní spojení emoční inteligence je natolik
abstraktní, že se nám špatně uchopuje a v praxi používá. Zkusme proto něco
jednoduššího. Základem dobrého vztahu s druhými je O. K. - O. K. postoj,
na který upozornila transakční analýza. Tento postoj vyjadřuje, že sebe
samotného považuji za O. K. (i když jsem třeba právě udělal chybu) a druhého
také považuji za O. K. (i když se za to na mě právě v tuto chvíli rozčiluje).
Mluvíme o postoji, protože své sdělení vyjadřujeme i neverbálním způsobem.
Pokud dokáži při komunikaci zaujímat tento postoj, budu se s velkou
pravděpodobností chovat emočně inteligentně. Ale i to má háček. I autor těchto
řádků, který je profesionálně cvičený v komunikaci, si uvědomuje, jak zejména v
zátěžových situacích je nesmírně těžké si tento postoj udržet a nepovažovat
aspoň na chvíli toho druhého za hlupáka (neboli ne O. K.). Co potom s tím?
Pokud se nám to stane, a tím si můžeme být stoprocentně
jistí, je důležité se co…