Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Kdo si může dovolit dovolenou?

1.7.2006, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Ať se nám to líbí, nebo ne, odpočinek je legitimní součástí našich životů a odjezd na dovolenou by rozhodně neměl působit zvýšenou stresovou zátěž.

Přesto se v mnohých firmách neubráníme emočně vypjatým situacím, které rozhodně nepřispívají k dobré firemní atmosféře. Někteří pracovníci dokonce díky pocitu své vlastní nepostradatelnosti (v některých organizacích to dokonce může vypadat i jako pravda) si dovolenou nevybírají vůbec, jiní sice odjíždějí, ale celou dovolenou elektronicky komunikují, nevypínají mobilní telefon a jsou stále zapojeni do všech pracovních aktivit. Tyto situace se velmi špatně odrážejí nejen na zdravotním stavu, ale i na soukromém životě, protože rodina většinou očekává, že o dovolené se doženou resty v množství společně tráveného času. Výsledným efektem je potom zcela vyčerpaný pracovník a zhoršené mezilidské vztahy.

Proto si pojďme od začátku připustit (vím, že mnozí z Vás i neradi), že opravdový odpočinek prostě potřebujeme a že pokud vyčerpanou energii nedobíjíme, za pár let už to nedoženeme a stejně se to promítne i v našich pracovních výkonech. Diskuze o tom, zda na dovolenou vůbec jet, tedy rovnou vynecháme a zkusíme se zamyslet nad tím, jak odjet v co největším klidu.

Dovolená neznamená, že nejste na pracovišti, ale zůstáváte stále na příjmu.

PŘED DOVOLENOU

Dovolenou naplánujeme a zaznamenáme do kalendáře. Už při plánování jsme realističtí a vycházíme z provozních možností. To znamená, že účetní si nenaplánuje dovolenou v době uzávěrky, obchodník na konci čtvrtletí a marketingový specialista týden před veletrhem. Pokusíme se dohodnout s rodinou a zvolit nejméně problematický termín, projednáme ho se svým nadřízeným a potom už ho (v souvislosti s pracovními aktivitami) neposouváme. Odpustíme si tedy všechny odpovědi typu: „Mám sice dovolenou, ale to nevadí, já se toho konferenčního hovoru zúčastním, já na tu schůzku přijedu, klidně přijďte, já to posunu.“ NE! Každý profesionální nadřízený i kolega respektuje dovolenou ostatních pracovníků a pokud včas a především ihned po návrhu termínu schůzku nebo konferenční telefonát odmítnete, je vše v pořádku.

Málokdo asi odjíždí na dovolenou s tzv. „čistým stolem“, ale již asi tři týdny před dovolenou se musíme snažit jednotlivé aktivity uzavírat, a pokud zahajujeme nové, tak vždy za přítomnosti člověka, který nás bude zastupovat. Předat někomu agendu posledních dvou měsíců během hodiny je totiž nemožné.

Schůzky operativně posouváme a při jejich plánování máme na mysli, že poslední den před nástupem na dovolenou a první den po návratu bychom rozhodně neměli mít v diáři žádná jednání, ale blokovaný čas na uzavření a otevření agendy. Jedinou pevně naplánovanou schůzkou by mělo zůstat předávání agendy zástupci a po návratu pak přebírání informací. Dovolené by tedy měly být naplánovány tak, abyste se potkali se svým zástupcem alespoň na den. Pokud to není možné, domluvte si alespoň čas telefonického rozhovoru nebo jiný způsob předání informací.

Minimálně týden před nástupem dovolené tuto skutečnost začněte připomínat a žádejte všechny dokumenty k podpisu, případně žádosti o rozhodnutí záležitosti, které patří do Vaší agendy. Zároveň dohodněte se svým týmem systém fungování oddělení.

Stanovte svého zástupce a jasně definujte jeho pravomoci. Pokud by musel podepisovat nějaký důležitý dokument, vypracujte pověření písemně, nezapomeňte na úřední ověření.

Připravte seznam rozpracovaných aktivit a stručný popis konkrétního stavu, např.:

Akce veletrh (11. - 15. říjen)

  • datum je důležité, aby si každý ihned uvědomil, zda vše musí být vyřešeno již v době Vaší srpnové dovolené, nebo zda je relativně dost času;

  • rámcová dohoda s organizátorem;

  • první brief agentuře;

  • vypracovaná strategie účasti;

  • urgence obchodních partnerů a shromáždění všech podkladů k realizaci stánků (viz tabulka v příloze) - nejdůležitější je popsat, na čem by se mělo pracovat i během Vaší nepřítomnosti a zároveň rámcově upozornit na stav jednání. Případně popsat, kde jsou dokumenty k dispozici, kdo může poskytnout více informací.

Připravte seznam nových úkolů, které je potřeba vyřešit, než se vrátíte. Úkoly jasně rozdělte mezi kolegy. Bez stanovení zodpovědnosti nemůžete očekávat