4.2.9 Daňová kontrola
Jaroslava Pfeilerová
Úvod
Od 1. 1. 2011 upravuje postup při daňové kontrole nový zákon č.
280/2009 Sb., daňový řád (dále též DŘ), který nahradil zákon č. 337/1992 Sb., o
správě daní a poplatků. Daňová kontrola je neoblíbeným a často i obávaným
nástrojem správce daně. Průběh kontroly přitom bývá velmi rozdílný. V mnohých
případech je vzájemná spolupráce velmi dobrá, kontrolor i kontrolovaný subjekt
spolu jednají korektně a vzájemně si neztěžují práci. Bohužel nejsou ojedinělé
případy, kdy kontrola probíhá v napjaté atmosféře, spolupráce je velmi špatná a
kontrolovaný subjekt podává oprávněné či neoprávněné stížnosti na postup
správce daně.
V následujícím textu jsou uvedeny základní postupy při daňové
kontrole podle nového daňového řádu, a to vždy v porovnání se zrušenou právní
úpravou.
Zahájení daňové kontroly
DŘ v ust. § 87 odst. 1 stanoví, že daňová
kontrola je zahájena prvním úkonem správce daně. Správce daně tedy po
sepsání protokolu (ve kterém přesně vymezí předmět a rozsah kontroly) začne
„fyzicky kontrolovat“. To znamená, že si nechá zástupcem daňového subjektu
předložit doklady v listinné nebo v elektronické podobě a začne se jimi
zabývat. Nemělo by docházet k situacím, kdy správce daně těsně před uplynutím
promlčecí lhůty kontrolu zahájí formálně (pouze sepíše zahajovací protokol),
aby uměle prodloužil lhůtu pro možnost doměření daně. Úřední osoby (pracovníci
správce daně) mají o kontrolované společnosti informace pouze ze spisu a
daňových tvrzení (přiznání). Z toho důvodu většinou po sepsání zahajovacího
protokolu kontrolní pracovníci požádají oprávněnou osobu o podání základních
informací o kontrolované organizaci, např. o pracovní náplni zaměstnanců,
organizační struktuře, o oběhu a uložení účetních písemností, podrobnější
informace o způsobu výkonu činnosti, historii organizace apod.
Porovnání s právní úpravou podle
zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, platnou do 31. 12.
2010: |
ZSDP okamžik zahájení daňové kontroly
přesně nedefinoval. |
Daňový subjekt se vyhýbá zahájení kontroly
Pro bezproblémové zahájení daňové kontroly je ideální, když spolu
správce daně i zástupce daňového subjektu spolupracují. V praxi se občas můžeme
setkat s případy, kdy se daňový subjekt zahájení kontroly vyhýbá. Pro tyto
případy daňový řád stanoví následující postup:
-
Správce daně zašle daňovému subjektu výzvu k umožnění daňové
kontroly. V této výzvě je stanoveno místo zahájení kontroly, rozsah
kontroly a také lhůta, ve které je subjekt povinen správci daně sdělit den a
hodinu, kdy bude k zahájení kontroly připraven. Lhůta stanovená správcem daně
je individuální a nelze ji prodlužovat.
-
Pokud daňový subjekt bez závažných důvodů nevyhoví výzvě, může
správce daně vyměřit daň podle pomůcek. Nereagovat na tuto výzvu správce daně
není rozumné, protože daňový subjekt v těchto případech nevyužije celou řadu
svých práv, které při daňové kontrole má. Navíc má tato skutečnost za následek
obnovu běhu lhůty pro vyměření daně, stejně jako je tomu při zahájení klasické
daňové kontroly.
Porovnání s právní úpravou podle
zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, platnou do 31. 12.
2010: |
Správce daně měl možnost zástupce
daňového subjektu k jednání opakovaně předvolat, a pokud se k jednání
nedostavil, mohl jej správce daně nechat předvést orgány Policie ČR. Pokud
daňový subjekt nespolupracoval, mohl i v minulých letech správce daně stanovit
daň podle pomůcek. |
Povinnosti a práva daňového subjektu
Jedním z nejvýznamnějších práv daňového subjektu je právo na to, aby
navrhoval a předkládal důkazní prostředky. To znamená, že v průběhu celé daňové
kontroly může daňový subjekt vyvracet pochybnosti správce daně, vysvětlovat a
prokazovat své obchodní případy a účetní operace. Naopak povinností
kontrolovaného subjektu je spolupracovat s úředními osobami, předkládat a
zapůjčit jim vyžádané doklady, záznamy a písemnost. Kontrolovaná organizace je
také povinna zajistit vhodné místo a podmínky k provádění daňové kontroly.
Správci daně musí být v rámci daňové kontroly také umožněno jednání se všemi
pracovníky kontrolované společnosti. Naopak kontrolovaný subjekt má právo být
přítomen jednání správce daně s jeho zaměstnanci a od 1. 1. 2011 bylo toto
právo rozšířeno na jednání s dalšími subjekty, které vykonávají pro
daňový subjekt činnost (např. externí účetní, subdodavatel apod.).
Porovnání s právní úpravou podle
zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, platnou do 31. 12.
2010: |
Povinnost spolupracovat se správcem daně
ukládala i zrušená právní úprava. Daňovým řádem byla práva a povinnosti
daňového subjektu více upřesněny. |
Povinnosti a práva správce daně
Správce je povinen zabývat se všemi důkazními prostředky
předloženými a navrženými daňovým subjektem. Pokud správci daně vzniknou nějaké
pochybnosti o správnosti a pravdivosti skutečností uváděných daňovým subjektem
v daňových tvrzeních (přiznáních), je povinen tyto povinnosti kontrolovanému
subjektu sdělit.
Správce daně má právo na předložení všech dokladů, podání vysvětlení
a na předložení všech souvisejících důkazních prostředků.
Úřední osoby mají v době provozu právo na přístup na pozemky, do
každé provozní budovy, místnosti a místa, včetně dopravních prostředků, ale
také do obydlí, které daňový subjekt užívá současně pro výkon činnosti.
Novinkou je, že správce daně může v průběhu daňového řízení pořídit
o všech skutečnostech dokumentujících průběh šetření obrazový nebo zvukový
záznam. O skutečnosti, že je jednání nahráváno, musí správce daně všechny
zúčastněné osoby předem informovat. Pořízení záznamů nelze správci daně
„zakázat“. Tato novinka by mohla být přínosem pro obě strany. O jednáních
uskutečněných v rámci daňového řízení se sice již v minulosti běžně
vyhotovovaly protokoly, ale i při největší snaze nemohly tyto zápisy přesně
obsáhnout a vystihnout průběh jednání.
Podle ust. § 6 odst. 4 DŘ je správce daně
povinen vycházet daňovému subjektu vstříc, a navíc je povinen vyvarovat se
při správě daní nezdvořilosti. V průběhu daňové kontroly úřední osoba
nemůže mít k daňovému subjektu direktivní přístup (zásada vstřícnosti). Podle
ust. § 7 DŘ je správce daně také povinen
postupovat bez zbytečných průtahů (zásada rychlosti).
Porovnání s právní úpravou podle
zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, platnou do 31. 12.
2010: |
Povinnosti a práva správce daně v průběhu
kontroly byly obdobným způsobem upraveny i ve zrušené právní úpravě, novým
daňovým řádem však byly doplněny a upřesněny. Zejména se jedná o právo
pořizovat v průběhu daňové kontroly obrazový nebo zvukový záznam. ZSDP v ust. § 2 vymezil základní zásady daňového
řízení. V tomto ustanovení bylo mimo jiné uvedeno, že je správce daně povinen
dbát na zachování práv a oprávněných zájmů daňových subjektů. O chování správců
daně se však původní právní úprava nezmiňovala. |
Ukončení daňové kontroly
Práva daňového subjektu při ukončení daňové kontroly jsou DŘ na
rozdíl od původní právní úpravy lépe propracována a také jsou lépe vymezena
práva daňového subjektu. Před ukončením daňové kontroly předloží správce daně
zástupci daňového subjektu návrh zprávy o daňové kontrole. Navíc má daňový
subjekt nově právo požádat o stanovení lhůty, ve které bude mít možnost
vyjádření k výsledkům daňové kontroly a navržení důkazních prostředků
(§ 88 odst. 3 DŘ). Délka
této lhůty je individuální. Daňový subjekt by měl pečlivě zvážit, jaké důkazy
bude navrhovat, protože pokud návrhem daňového subjektu nedojde ke změně
výsledků kontrolního zjištění, nelze v rámci projednávání zprávy o kontrole
navrhovat jeho další doplnění. Tím je zabráněno umělému a neúčelnému
prodlužování daňové kontroly ze strany daňových subjektů.
Po uplynutí stanovené lhůty je konečné znění zprávy se zástupcem
daňového subjektu znovu projednáno a spolupodepsáno. Podpisem zprávy je daňová
kontrola ukončena. Skutečnost, že daňový subjekt zprávu podepsal však
neznamená, že s jejím obsahem bezvýhradně souhlasí nebo že se nemůže proti
závěrům daňové kontroly odvolat.
Daňový subjekt nevyřeší případný problém ani tím, že se bude
projednání a podpisu zprávy vyhýbat. V těchto případech správce daně zástupci
daňového subjektu doručí zprávu o kontrole (např. do datové schránky) a den
doručení se považuje za den ukončení daňové kontroly.
Jak už jsem uvedla – nespolupracovat se správcem daně není dobré
řešení případného problému, protože daňový řád na tyto možnosti pamatuje. Pokud
daňový objekt se závěrem či postupem správce daně nesouhlasí, má možnost
využívat zákonné prostředky – odvolání, stížnost, námitku apod.
Porovnání s právní úpravou podle
zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, platnou do 31. 12.
2010: |
Zákon o správě daní okamžik ukončení
daňové kontroly přesně nestanovil. Při aplikaci judikatury bylo za ukončení
daňové kontroly považováno projednání výsledků kontroly. |
Opakování daňové kontroly
Daňovou kontrolu, která se týká skutečností, které již byly
kontrolovány, lze opakovat pouze ve dvou následujících případech:
-
Půjde o situaci, kdy budou zjištěny nové skutečnosti nebo
důkazy, které nemohly být bez zavinění správce daně uplatněny v původní daňové
kontrole a tyto nové skutečnosti zakládají pochybnosti o správnosti stanovené
daně. Při splnění této podmínky lze daňovou kontrolu stejného období a stejné
daně opakovat, ale pouze v rozsahu, který odpovídá nově zjištěným skutečnostem
nebo důkazům.
-
Opakování daňové kontroly je připuštěno také v případě, kdy sám
daňový subjekt změní svá dosavadní tvrzení a podá dodatečné daňové tvrzení
(původně přiznání). Také v tomu případě je možné opakovat daňovou kontrolu
pouze v rozsahu odpovídajícím novým tvrzením daňového subjektu.
Pokud však správce daně v protokolu, kterým zahajuje daňovou
kontrolu, vymezí pouze určitý předmět a rozsah kontroly (např. u daně z příjmů
právnických osob faktury přijaté za II./IV.2011), může druhou daňovou kontrolou
kontrolovat stejnou daň i stejné zdaňovací období (např. daňové odpisy
uplatněné za rok 2011), aniž by byl napaden za opakování daňové kontroly.
Porovnání s právní úpravou podle
zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, platnou do 31. 12.
2010: |
Judikatura postupně dospěla k soudnímu
výkladu, že opakovanou kontrolu lze provést pouze za určitých podmínek. Zákon o
správě daní a poplatků však možnost opakované kontroly stejné daně a stejného
období nezakazoval. |
Změna místní příslušnosti v průběhu daňové kontroly
Daňový subjekt mohl měnit při splnění podmínek místní příslušnost, a
to i v průběhu daňové kontroly. V praxi nastávaly případy, kdy jeden správce
daně zahájil daňovou kontrolu, seznámil se s činností a způsobem podnikání
kontrolované společnosti, prováděl svědecké výpovědi apod., a daňový subjekt se
v případě problémů přestěhoval (někdy i několikrát v průběhu jedné kontroly).
Podle nového daňového řádu již toto spekulativní měnění místní příslušnosti v
průběhu kontroly není možné, protože daňovou kontrolu nyní může i při změně
místní příslušnosti dokončit ten správce daně, který ji zahájil.
Odvolání
Proti všem rozhodnutím správce daně může být podáno odvolání, a to
do 30 dnů od doručení tohoto rozhodnutí. Významnou novinkou obsaženou v DŘ je
skutečnost, že v případě odvolání je dodatečně stanovená daň splatná až po
rozhodnutí o odvolání. V této souvislosti je však potřebné upozornit na to, že
v případě, kdy odvolací orgán odvolání organizace odmítne, vznikne úrok z
prodlení, a to od původního data splatnosti až do dne úhrady doměrku.