6.1.2.2
Změny v rozpočtové skladbě od 1. ledna 2013
JUDr. Ing. David Zimandl
Novela vyhlášky o rozpočtové skladbě, která byla zveřejněna ve
Sbírce zákonů č. 96/2012, představuje největší změnu v systematice třídění
příjmů a výdajů veřejných rozpočtů od r. 2002. Stávající 4 hlediska třídění
se rozšířila celkem na 10, přičemž zdrojové třídění se skládá z dalších 3
způsobu třídění. Nárůst třídících hledisek je tedy trojnásobný.
Změna byla zavedena v souvislosti s Integrovaným informačním
systémem státní pokladny a v plném rozsahu se uplatňuje v rozpočtech
organizačních složek státu, v rozpočtech státních fondů, při sledování plnění
státního rozpočtu, při pohybech na účtech státních finančních aktiv a na účtech
pro řízení státního dluhu. Územní samosprávné celky využívají jen některá
hlediska třídění, a to dle § 2 vyhlášky o rozpočtové skladbě.
NahoruDruhy třídění příjmů a výdajů
-
odpovědnostní (třídění příjmů a výdajů z hlediska
odpovědnostního dle kapitol státního rozpočtu),
-
druhové (třídění příjmů a výdajů z hlediska druhového podle
položek rozpočtové skladby),
-
odvětvové (třídění příjmů a výdajů z hlediska odvětvového
podle paragrafů rozpočtové skladby),
-
konsolidační (třídění příjmů a výdajů z hlediska
konsolidačního podle záznamových jednotek),
-
zdrojové (třídění příjmů a výdajů z hlediska jejich
zdroje),
-
podkladové (třídění příjmů a výdajů z hlediska podkladu
pro změnu rozpočtu),
-
prostorové (třídění příjmů a výdajů z hlediska jejich
prostorového původu),
-
nástrojové (třídění příjmů a výdajů z hlediska
nástrojového),
-
doplňkové (třídění výdajů z hlediska jejich příslušnosti ke
zvlášť sledovaným celkům),
-
programové (třídění výdajů z hlediska jejich příslušnosti k
programům podle § 12 a 13 rozpočtových pravidel – zákon 218/2000
Sb.),
-
účelové (třídění výdajů z hlediska účelu rozpočtového
přesunu),
-
strukturní (třídění příjmů a výdajů z hlediska jejich věcné
podstaty),
-
transferové (třídění příjmů a výdajů z hlediska účelů
transferů).
NahoruOdpovědnostní třídění
Jedná se o třídění podle kapitol státního rozpočtu, územní
samosprávné celky toto třídění, tak jako dosud, nepoužívají.
NahoruDruhové třídění
I nadále se jedná o nejpodrobnější třídění příjmů a výdajů
podle položek rozpočtové skladby. Dosud uplatňované třídění příjmů a výdajů
podle položek se nemění a v praxi obcí tedy neznamená toto třídění žádnou
změnu. Čísla položek zůstávají 4místná.
Změny v druhovém třídění, které budou platit od 1. ledna 2013,
spočívají v tom, že v transferech ze zahraničí se odděleně sledují nejen
transfery od Evropské unie, ale i transfery z finančních mechanismů a od NATO.
Z toho důvodu vznikají nové položky:
-
4155 Neinvestiční transfery z finančních mechanismů
Jedná se o prostředky z finančního mechanismu Evropského
hospodářského prostorou, finančního mechanismu Norska a z programu
švýcarsko-české spolupráce. Tato položka se však zatím používat nebude, neboť
prostředky finančních mechanismů se přijímají prostřednictvím Národního fondu,
které jsou sledovány na položce 4118.
-
4156 Neinvestiční transfery od NATO
Uvedenou položku územní samosprávné celky nepoužívají.
Analogicky se doplňují položky i v oblasti investičních
transferů:
-
4234 – Investiční transfery z finančních mechanismů
-
4235 – Investiční transfery od NATO
NahoruOdvětvové třídění
I v tomto způsobu třídění nedochází vzhledem k dosavadní praxi
obcí k žádné změně. Jedná se o třídění podle rozpočtových paragrafů,
které jsou čtyřmístné. Podle paragrafů obce člení všechny své výdaje, tedy jak
neinvestiční, které se sledují na položkách třídy 5, tak i kapitálové,
sledované ve třídě 6. Pokud se týká příjmů, pak podle paragrafů se sledují u
obcí jen nedaňové a kapitálové příjmy s výjimkou příjmů ze splátek půjčených
prostředků, které jsou sledovány ve skupině 24.
Znamená to tedy, že daňové příjmy, splátky půjček a přijaté
transfery obce sledují a vykazují bez třídění podle odvětví. Rovněž podle
odvětví nejsou sledovány pohyby finančních prostředků ve třídě 8 –
Financování.
NahoruKonsolidační třídění
Ani v tomto způsobu třídění nedochází v dosavadní praxi k žádné
změně. Jedná se o podchycení převodů prostředků uvnitř soustavy veřejných
rozpočtů a ostatních veřejných peněžních fondů, kdy výdaje na jedné straně
představují na druhé straně příjem. Pro konsolidační třídění rozpočtová skladba
obsahuje číselník třímístných záznamových jednotek.
NahoruPodkladové třídění
Toto třídění slouží pouze pro státní rozpočet a jeho cílem
je evidovat na základě stanoveného číselníku podklady, které opravňují k
uskutečnění příjmu či výdaje. Jedná se celkově o 5 druhů podkladů, a to
základní rozpočet, rezervní fond, mimorozpočtové příjmy a výdaje, výdaje kryté
nároky a výdaje nad rozpočet podle zvláštních předpisů.
NahoruProstorové třídění
Toto třídění používají vedle státního rozpočtu a rozpočtu státních
fondů i územní rozpočty. Jde o zobrazení prostorového původu příjmů a
výdajů, tj. zda zdrojem příjmů nebo výdajů je tuzemsko nebo
zahraničí.
Za zahraniční zdroje se považují peněžní prostředky z rozpočtu
Evropské unie, z finančních mechanismů, z peněžních fondů Organizace
Severoatlantické smlouvy a odjinud ze zahraničí. Uvedené třídění obce používaly
i dosud a je zachován i způsob označení: příjmy a výdaje z tuzemských zdrojů
jsou označovány číslicí 1, příjmy a výdaje ze zahraničních zdrojů jsou
označovány číslicí 5.
Nástrojové třídění navazuje na předchozí prostorové třídění. Podle
tohoto třídění se sleduje z jakých fondů EU a v rámci jakých programů a
projektů byly finanční prostředky poskytnuty.
NahoruNástrojové třídění
Nástrojové třídění ve spojení s prostorovým tříděním umožní
rozlišit nejen výdaje kryté ze zahraničí, ale i…