O koučování alespoň v podobě ochutnávky má zájem
stále více lidí. Ve firmách se nejčastěji využívá jako nástroj ke zvyšování
výkonnosti a efektivity pracovníků, pro dlouhodobější přípravu na vyšší pozice,
jako benefit či forma rozvoje dle potřeb a chuti zaměstnance. O samotném
koučování existuje řada podnětných článků a zajímavé literatury. Když se však
dostane na otázku ceny, většina autorů dojde ke konstatování, že je vysoká,
nicméně odůvodněná velkým efektem této služby.
Přímou koučování dávají za pravdu jak reflexe samotných
koučovaných, tak řada výzkumů, mj. publikovaných na webových stránkách
International Coach Federation. Ty se zabývají návratností investic
vložených do koučování, respektive do lidí, kteří na koučování docházejí. U
subjektivního hodnocení koučovanými jsou nejčastěji zmiňovány přínosy jako
zkvalitnění vztahů, rozšíření perspektivy, prohloubení motivace, zvýšení
vnímavosti, zlepšení dovedností atd. Výzkumy zaměřené na získání informací o
návratnosti investic do koučování zkoumají například srovnání situace před a po
v organizaci, kde je koučování nasazeno za určitým účelem, nebo srovnávají
koučování a jiné způsoby rozvoje, jako je standardní trénink. Autoři studie
Maximizing the Impact of Executive Coaching (McGovern a kol., 2001) došli k
závěru, že náklady na koučování se vrátí v podobě finančně vyjádřitelných
výsledků 5,7krát.
Otázkou zůstává, kde se vzalo nastavení ceny koučování,
které se v průměru pohybuje kolem 4 000 Kč za koučovací hodinu. Jedna z hypotéz
nabízí vysvětlení, že vznikla z jednoduchého propočtu, kdy se průměrná cena za
tréninkový den v business prostředí vydělila příslušným počtem hodin a
výsledkem je hodinová sazba v rozpětí 3 000 - 6 000 Kč. A tato cenová laťka
se posléze udržela jako standardní.
Druhý možný pohled (který se nijak nevylučuje s prvním
jmenovaným) říká, že se cena ustálila na výši, kterou je trh ochotný zaplatit.
Tedy zjednodušeně řečeno, vnímání hodnoty koučování je vysoké, a proto
jsou zákazníci ochotni zaplatit i vysokou cenu (k čemuž pravděpodobně přispívá,
že firmy jsou přesvědčeny o návratnosti prostředků vložených do koučování). K
tomu je potřeba doplnit, že i v koučování se rozlišují ceny pro firmy a pro
soukromé osoby, které jsou podstatně nižší (stává se, že platí-li si klient
koučování z vlastní kapsy, může platit až o třetinu či dvě méně než by za
identickou službu zaplatila firma).
Zvyšování ceny koučování u špičkových koučů je často
reakcí na zájem klientů. Je-li dlouhodobě vyšší než koučova kapacita, přichází
po nějaké době přirozená reakce v podobě zvýšení ceny, čímž se zreguluje počet
klientů na adekvátní počet. Svůj podíl na výši ceny tedy mohou mít i
zkušenosti, reference a vzdělání kouče. Nicméně proti tomu by mohli protestovat
terapeuti, kteří navzdory podobnému vzdělání a zkušenostem se pohybují v
rozpětí 500 Kč až 1 500 Kč za hodinu. Není výjimečné, že existují
terapeuti-koučové, kteří nabízejí jak terapii, tak koučování, přičemž obojí za
diametrálně odlišné ceny.
Existuje mnoho terapeutických směrů a stejně tak v
koučování najdeme řadu odlišných přístupů. Následující výčet rozdílů
mezi terapií a koučováním je proto spíše orientační:
časový rozsah - koučování je přesně časově ohraničené…