2.2.7.2 Postupy účetní jednotky pro zajištění inventarizace
Ing. Olga Hanzlová
Členové inventarizační komise
Statutární zástupce účetní jednotky jmenuje členy inventarizačních
komisí, kterými jsou:
-
Ústřední inventarizační komise, která metodicky řídí a
kontroluje činnost dílčích inventarizačních komisí.
-
Dílčí inventarizační komise provedou fyzickou nebo
dokladovou inventuru u jednoho druhu majetku, ale může to být i u více složek
majetku.
Vyhláška vyžaduje, aby účetní jednotka stanovila pravidla pro
jmenování členů inventarizačních komisí včetně požadavků na jejich znalosti,
zejména při zjišťování skutečných stavů. Pro praxi z toho vyplývá, že členem
inventarizační komise by neměla být osoba odpovědná za skupinu majetku, která
je předmětem inventarizace, dále je možné zpochybnit jako člena inventarizační
komise pracovníka, který vede inventarizační evidenci k inventarizované skupině
majetku. Inventarizační komise je nejméně dvoučlenná. Na inventurních soupisech
musí být podpisy členů inventarizační komise. Jedna osoba svým podpisem potvrdí
zjištěný skutečný stav majetku a druhá osoba, zodpovědná za provedení
inventarizace, potvrdí, že se inventarizace uskutečnila podle pokynů a metodiky
ústřední inventarizační komise.
Současně se požaduje, aby byla zajištěna součinnost ostatních
zaměstnanců a vnitřních útvarů vybrané účetní jednotky s inventarizačními
komisemi. Z toho plyne, že osoby odpovědné za majetek by měly umožnit
inventarizační komisi přístup k majetku a poskytnout všechny potřebné
informace, aby se mohl potvrdit skutečný stav. Je vhodné, když se osoba
odpovědná za majetek podepíše na inventurní soupisy majetku, za který odpovídá,
a potvrdí prohlášení, že žádný majetek nezatajila.
Plán inventur
Plán inventur musí být sestaven nejpozději do zahájení první
inventury. V plánu musí být uvedeny údaje o předpokládaném okamžiku zahájení a
ukončení jednotlivých inventur s uvedením, ke kterému okamžiku se zjišťuje
skutečný stav. Z plánu inventur také vyplývá, kdy jednotlivé inventarizační
komise zahájí a kdy ukončí svou činnost. Prvotní inventury se mohou uskutečnit
v období září – prosinec. Rozdílové inventury (druhotné) se uskuteční od
ukončení prvotní inventury do 31. 12., a zachycují tak změny v majetku, které
se promítnou do účetního stavu k datu řádné účetní závěrky.
Vzor plánu inventur, který je součástí vnitřní
směrnice
Stáhnout
vzor
Účetní jednotka: ZŠMŠ, Brno, IČO: 567823445
Plán inventur na rok 20xx
Účet | Složka majetku | | | Termín | Poznámka |
Dlouhodobý nehmotný
majetek |
013 –
Software | odpovědná osoba | Ing. J. Nový | | |
členové invent. komise | V. Váchová J. Zacha | | |
prvotní inventura | fyzická inventura | 10. 9.–20. 9. 20xx | |
rozdílová inventura | dokladová inventura | 30. 9.–31. 12. 20xx | |
inventarizační evidence | sestava majetku EMA S
013 | | |
018 – DDNM
(od 1 000 – 59 999 Kč) 901 – Jiný DDNM (od 250 – 999 Kč) | odpovědná osoba | Ing. J. Nový | | |
členové invent. komise | V. Váchová J. Zacha | | |
prvotní inventura | fyzická inventura instalací
na PC | 15. 9.–25. 9. 20xx | |
rozdílová inventura | dokladová inventura | 30. 9.–31. 12. 20xx | |
inventarizační evidence | sestava majetku EMA S
013 | | |
Dlouhodobý hmotný
majetek |
021 –
Stavby 031 – Pozemky | odpovědná osoba | Ing. J. Veselý – zástupce
ŘŠ | | |