V následujícím příspěvku projdeme jednotlivé etapy výběrového
řízení, počínaje jeho vypsáním, přes průběh a závěrečné rozhodnutí, a
seznámíme se s několika typy uchazečů, kteří jsou noční můrou řady
personalistů. Představíme Vám některé jednoduché nástroje, kterými je můžete
udržet ve stanovených mezích a které mohou přispět k hladkému průběhu setkání s
nimi.
Obecně lze asi říct, že těžkosti může dělat každý, kdo
nechce nebo neumí respektovat nastavený proces a snaží se z něj uhnout. To
bývají uchazeči, kteří nerespektují pokyny v inzerátu. Požadujeme-li
zaslání životopisu, takový kandidát jej přinese osobně a chce se s námi rovnou
setkat. Nejčastěji to dělají lidé, kteří mají málo zkušeností s výběrovým
procesem a chtějí všechno zjednodušit tím, že se s Vámi rovnou seznámí. Přesto
je za tím kus neochoty dělat přesně to, co se chce, a také snaha o
manipulaci.
Manipulativní může být i druhá skupina kandidátů. Ti už
vědí o výběrovém řízení dost, aby tušili, že neuspějí. Proto se rozhodnou
najít si zkratku, jak dosáhnout svého. Pokud vybíráte obchodníka, může
to být dobrá ukázka jeho práce: dokáže si najít cestu, jak se osobně dostat k
tomu, kdo rozhoduje, a prodat (ať už sebe, nebo produkt). Pro většinu pozic je
neochota respektovat nějaký požadavek spíš negativní vlastnost.
Dalším projevem tlaku je opakované telefonování,
kdy nás uchazeč upomíná o další informace. Za předpokladu, že ho průběžně
informujeme nepropásli jsme žádnou lhůtu, kterou jsme slíbili, a uchazeč nemá
nějaký zásadní důvod k dotazům (třeba nabídka od jiné firmy, odjezd na
dovolenou apod.), je to opět forma nátlaku a manipulace. Toto chování je
dobré nepodporovat tím, že získá nějaké nadstandardní zacházení. Můžeme
ho vždy odkázat na lhůtu, kterou jsme už uvedli, a sdělit, že v tuto chvíli pro
něj žádné nové informace nemáme. Nic neposunujte, nic nezjišťujte dřív. Pokud
se Vám sejde takových lidí víc, nebudete dělat nic jiného.
Pevné zacházení s lidmi, kteří mají tendenci získat víc
pomocí různých druhů nátlaku, můžeme uplatňovat pouze tehdy, pokud jsme si
jisti přístupem svého nadřízeného. Pokud takoví lidé nedosáhnou svého,
často hledají dalšího člověka, který má větší rozhodovací pravomoci. V první
řadě proto, aby se dostali blíž svému cíli, ale také proto, aby si od Vás do
budoucna zajistili nadstandardní zacházení. Očekáváte-li tedy od některého z
kandidátů takové chování, je dobré předem nadřízeného na možný kontakt
upozornit. Máte tak šanci situaci vysvětlit jako první a zároveň se Váš
nadřízený nedostane do situace, kdy bude muset něco vysvětlovat, aniž tuší, co
se vlastně stalo.
NahoruPovídálci a němé ryby
Další náročné situace mohou nastat při pohovoru.
Nejsložitější mohou být nezdrženlivě povídaví nebo naopak velmi
nemluvní kandidáti. Pokud se potkáme s někým, kdo moc povídá, může to být
znak toho, že to není vhodný zájemce o místo, ale také nemusí. Záleží na tom,
jakou pozici obsazujeme.
Ať už je to tak nebo tak, potřebujeme uchazeče nějak
zvládnout. V první řadě je dobré podobným situacím předcházet. To uděláme tak,
že na začátku rozhovoru mimo jiné také uvedeme, s jakou časovou dotací
počítáme. Potom se na to můžeme odvolat v rámci pohovoru. Dobrou cestou je
komentovat, co se děje: Vy mi to všechno povídáte hodně dopodrobna.
Musíme to ale stihnout do půl hodiny. Uděláme to tak, že Vy se pokusíte být
stručnější a já Vám do toho případně skočím, když by se to nedařilo.
Samozřejmě, že je potřeba to doprovodit nekonfliktním tónem a vstřícným
výrazem. Zjistíte tak, jestli je kandidát schopen se alespoň trochu
kontrolovat, když je o to požádán. Pokud ho po tomto sdělení přerušíte, nebude
to brát osobně. Pro zvládnutí povídavého člověka je potřeba se nebát skočit mu
do řeči a usměrnit ho. Pokud to neuděláte, je dobré si vyhradit hodně času a
mít pevné nervy.
Náročná ale může být i práce s velmi tichým
člověkem. Pro různé samostatné práce bez kontaktu s dalšími lidmi to může
být pravé požehnání. Tedy pokud je dotyčný pracant a danou práci umí. A to
potřebujete zjistit. V první řadě se musíte snažit dostat kandidáta do větší
pohody. Málokdo je úplně tichý za všech okolností, ale nemluvnost bývá často
způsobena nervozitou. Tu se musíme snažit snížit, abychom se v rozhovoru někam
dostali.
Nemluvnost na druhé straně automaticky vyvolává
tendenci zaplnit ticho stranou druhou. Té bychom neměli zcela podléhat.
Nemůžeme za kandidáta odpovídat na otázky, ani mu nabízet výběr z odpovědí.
Opět by mohla pomoci reflexe, tedy popis situace vlastními slovy: Vy jste
hodně tichý. Jenže jsme na pohovoru a já potřebuji vědět některé
informace. Dalším krokem může být nabídka dohody: Já se Vás
budu snažit netrápit víc, než je nutné, ale Vy se budete snažit odpovídat.
Je důležité, jakým tónem to řeknete. Hlas musí znít klidně, nemělo by v něm být
cítit podráždění nebo netrpělivost, spíš podpora a zájem o
spolupráci.
NahoruKandidáti s konexemi
Někteří uchazeči mají tendenci při rozhovoru
zdůrazňovat své konexe, až člověk přemýšlí, jak je možné, že už pozici
nezískali pomocí známých a mají zapotřebí si tu povídat s námi. Nejčastěji je
to proto, že jejich známí je možná až…