6.10.2 Inventarizace majetku a závazků
JUDr. Ing. David Zimandl
Inventarizace majetku je jedním z nástrojů pro zajištění průkaznosti
účetnictví účetní jednotky a ověřuje tedy věcnou správnost údajů vykázaných v
účetní závěrce obce, a to včetně kontroly správnosti ocenění majetku a
závazků.
Principy inventarizace jsou obsaženy přímo v zákoně o účetnictví
(zákon č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů), a to konkrétně v § 29 a § 30.
Požadavky na organizační zajištění a způsob provedení inventarizace,
včetně bližších podmínek inventarizace jiných aktiv a jiných pasiv a rovněž i
podmíněných pohledávek a podmíněných závazků, o kterých vybrané účetní jednotky
účtují v podrozvahovém účetnictví, jsou obsaženy ve vyhlášce ministerstva
financí č. 270/2010 Sb.
Cílem této vyhlášky je zajistit formalizaci postupů inventarizace a
zpracování jednotných výstupů u vybraných účetních jednotek, mezi které patří i
územní samosprávné celky.
Inventarizace
Cílem inventarizace je zjistit skutečný stav veškerého majetku a
závazků a ověřit, zda zjištěný skutečný stav odpovídá stavu majetku a závazků v
účetnictví. Inventarizaci nebo některé činnosti nezbytné pro její provedení
mohou pro obec vykonávat i jiné osoby, odpovědnost za provedení inventarizace v
souladu se zákonem však leží na obci.
Inventarizací se rozumí souhrn všech prací, které vyžaduje zákon o
účetnictví, tj.:
- -
zjištění skutečného stavu majetku a závazků, který je zjišťován
inventurou,
- -
posouzení výše a odůvodněnosti opravných položek majetku,
- -
sepsání inventurních soupisů,
- -
porovnání s hodnotami, které jsou vedeny v účetnictví,
- -
zjištění případných inventarizačních rozdílů,
- -
vypořádání inventarizačních rozdílů.
Výsledek inventarizace se zpracovává do inventurních závěrů formou
závěrečné zprávy.
Při inventarizaci se zjišťuje skutečný stav majetku a závazků, které
jsou ve vlastnictví obce, zároveň musí být provedena i inventarizace jiných
aktiv a jiných pasiv, která jsou evidována a účtována na podrozvahových účtech.
Předmětem inventarizace jsou i podmíněné pohledávky a podmíněné závazky, o
kterých obec účtuje. Krátkodobé podmíněné pohledávky a krátkodobé podmíněné
závazky s dobou předpokládané splatnosti do 31. 12. běžného roku by z logiky
věci neměly vykazovat ke dni uzávěrky žádný zůstatek. Předmětem inventarizace u
pohledávek budou i opravné položky, které představují korekci jmenovité hodnoty
pohledávky. Do inventarizace musí být zahrnuty i účty časového rozlišení, které
jsou zvláštní formou pohledávek a závazků. U majetku určeného k prodeji by měla
být inventura provedena nejen podle výše reálné hodnoty, která bude k 31. 12.
zachycena v účetnictví, ale měly by být inventarizovány i oceňovací rozdíly,
které jsou korekcí pořizovací ceny majetku.
Při inventuře musejí být ověřeny i stavy účtů, které musejí k 31.
12. vykazovat u obce nulový zůstatek. Jedná se zejména o uspořádací účty
technického zhodnocení, které během roku slouží pro zachycení technického
zhodnocení majetku pod stanovenou hranici. Nejpozději k 31. 12. musejí být
uspořádací účty technického zhodnocení přeúčtovány do nákladů obce případně na
účty 041 – Nedokončený dlouhodobý nehmotný majetek nebo 042 –
Nedokončený dlouhodobý hmotný majetek, pokud dojde v běžném roce k
překročení stanovené hranice 40 000 Kč u technického zhodnocení hmotného
majetku nebo 60 000 Kč u nehmotného majetku. Na účty 041 a 042 lze zůstatky
uspořádacích účtů technického zhodnocení přeúčtovat i tehdy, pokud je zřejmé,
že ke dni zařazení technického zhodnocení majetku do užívání bude stanovená
hranice překročena.
Kromě vlastního majetku by obec měla inventarizovat i majetek, který
se nachází na jejích pozemcích, v budovách nebo jiných prostorech, které jsou
ve vlastnictví obce a vyplývají z něho pro obec určitá práva či povinnosti.
Jedná se zejména o inventarizaci věcných břemen a zástavních práv či jiných
věcných práv, předkupní práva, ale i případné nároky na náhradu za užívání
tohoto majetku. Převážná většina těchto práv by mohla být inventarizována v
rámci podmíněných pohledávek a podmíněných závazků, pokud obec o nich účtuje na
podrozvahových účtech.
Vnitřní směrnice
K provedení inventarizace obec zpravidla vydává vnitřní směrnici,
která obsahuje zejména:
- -
plán inventur, jenž obsahuje zejména okamžik zahájení a okamžik
ukončení inventur, dále okamžik, ke kterému se zjišťují skutečné stavy. Pokud
tento den předchází datu účetní závěrky, tj. předchází datu 31. 12., jde o tzv.
rozhodný den. Vhodné je uvádět i předpokládaná data, kdy zahájí a ukončí
činnost inventarizační komise. Pokud by některé z inventarizačních činností
vykonávaly pro obec jiné osoby, je třeba zkoordinovat i jejich činnost tak, aby
mohly být závěry z inventarizace promítnuty do účetnictví nejpozději do účetní
závěrky za příslušný rok. Pokud obec u zásob rozhodne o provádění průběžné
inventarizace, pak plán inventur musí zajistit provedení inventarizace u
každého druhu zásob alespoň jednou za účetní období;
- -
jmenování členů inventarizačních komisí, případně jmenování
ústřední inventarizační komise, která řídí dílčí inventarizační komise a
zpracovává závěrečnou zprávu o provedené inventarizaci a jejím výsledku;
- -
stanovení postupu při zjišťování skutečného stavu
inventarizačních položek. Nově zákon o účetnictví definuje, že u fyzické
inventury se skutečný stav majetku zjišťuje počítáním, měřením, vážením či
jinými obdobnými způsoby. Je umožněno dokládat existenci majetku i pomocí
účetních záznamů, např. na základě smlouvy. Pokud si zjišťování vyžaduje např.
vážení či měření, je obec oprávněna stanovit výši odchylky vyplývající z tohoto
způsobu kontroly a rozdíl do výše odchylky pak nebude považován za
inventarizační rozdíl. V případě nemovitostí by při inventuře měla být
provedena kontrola údajů i na evidenci vedenou Katastrem nemovitostí. V případě
pohledávek a závazků by k inventarizaci měly být využity veškeré pomocné
evidence, které si obec vede, a v případě nezbytnosti je možné vyžadovat
odsouhlasení evidované částky pohledávek a závazků od druhé strany, tj. od
věřitele či dlužníka;
- -
termíny provedení inventur. K okamžiku sestavení účetní závěrky,
tj. u obcí k 31. 12., musí být inventarizace vždy provedena. Obec je povinna
prokázat provedení inventarizace u veškerého majetku a závazků po dobu 5 let po
jejím provedení;
- -
zajištění součinnosti a spolupráce všech zaměstnanců s
inventarizačními komisemi tak, aby inventarizační komise mohla efektivně
zajistit kontrolu a stav inventarizačních položek majetku, pohledávek, závazků
a jiných aktiv a jiných pasiv.
Inventury
Skutečné stavy majetku, pohledávek, závazků a položek jiných aktiv a
jiných pasiv se zjišťují inventurami, a to buď fyzickou inventurou nebo
inventurou dokladovou. Počet inventur v rámci inventarizace není zákonem
stanoven, je tedy na rozhodnutí každé účetní jednotky, jak bude inventarizace
organizována.
Zákon o účetnictví pouze rozlišuje dvě formy inventury, a to
fyzickou a dokladovou:
Fyzická inventura
- a) Fyzická inventura se provádí u majetku, jehož existenci
lze zjistit vizuálně.
Jedná se zejména o inventuru zásob, hmotného majetku, včetně majetku
nemovitého. U movitého majetku se ověřuje jeho existence počítáním, u vybavení
kanceláří se požívají pro zjištění skutečného stavu i technické prostředky,
např. čtečky čárových kódů, kterými je majetek označen. U nemovitého majetku
lze vizuální zjištění nahradit fotografickou nebo obdobnou dokumentací, lze
tedy využívat i ortofotomapy nebo aktuální letecké snímky.
Pokud v době inventury majetek obce užívá jiná osoba, může se
ověřovat jeho existence i potvrzením o existenci tohoto majetku vystaveným
osobou, která tento majetek užívá. Tento postup je tedy možno uplatnit i v
případě majetku, který byl svěřen k hospodaření příspěvkové organizaci, pokud
si obec nevyžádá od PO např. kopie inventurních soupisů.
Při inventarizaci majetku se podle vyhlášky č. 410/2010 Sb. posuzuje
i faktický stav majetkové položky z hlediska jeho hodnoty. V případě, že bude
zjištěno přechodné snížení hodnoty majetku, má obec za povinnost vytvořit
opravné položky. Opravné položky však nemohou být vytvářeny u majetku, který je
určen k prodeji a tedy oceněn reálnou hodnotou, neboť již sama reálná hodnota
vyjadřuje aktuální cenu majetku.
Dále se opravné položky nevytvářejí u majetku kulturní povahy, který
obec ocenila dle § 25 odst. 1 písm. k) zákona o
účetnictví ve výši 1 Kč. Zde by vytvoření opravné položky ztrácelo
smysl.
Zjištěné přechodné snížení hodnoty majetku se účtuje do nákladů
obce. Obdobně prostřednictvím nákladů se účtuje i o snížení či zrušení
opravných položek. Opravné položky však může obec vytvořit maximálně do výše
ocenění majetku, resp. do výše jeho zůstatkové ceny. U odpisovaného majetku
tedy nesmějí opravné položky překročit výši ocenění majetku upravenou o výši
zaúčtovaných oprávek k tomuto majetku. Z uvedeného důvodu nelze tedy opravné
položky tvořit ani u drobného dlouhodobého majetku. Rovněž se opravné položky
nevytvářejí u majetku evidovaného v knihách podrozvahových účtů.
Kromě inventarizace bude moci obec opravné položky vytvořit během
účetního období v případě, že znehodnocení, resp. přechodné snížení hodnoty
majetku poklesne pod 20 % jeho hodnoty.
Dokladová inventura
- b) Dokladová inventura se provádí u závazků a majetku, u
něhož nelze vizuálně zjistit jeho existenci. Dokladovou inventurou se tedy
ověřuje především skutečný stav
- -
pohledávek a závazků včetně účtů časového rozlišení,
- -
nehmotného majetku,
- -
finančního majetku včetně cenných papírů,
- -
jiných aktiv a jiných pasiv, která jsou účtována na
podrozvahových účtech,
- -
u ostatních složek majetku, u nichž nelze provést fyzickou
inventuru.
Základním způsobem zjišťování existence tohoto majetku je ověření
podle evidencí a na základě příslušných dokumentů, které má obec k dispozici, a
dále i evidencí vedených mimo obec, viz např. výpis z evidence centrálního
depozitáře cenných papírů apod.
Inventurní soupis
Skutečné stavy majetku se povinně zaznamenávají v inventurních
soupisech, přičemž náležitosti inventurních soupisů jsou stanoveny přímo
zákonem o účetnictví.
Inventurní soupisy musejí obsahovat:
- -
údaje, dle kterých lze majetek a závazky jednoznačně určit – tj.
jednoznačný, nezaměnitelný identifikátor, kterým může být např. inventární
číslo, název a umístění majetku, název věřitele, předmět závazku, jméno
dlužníka, předmět pohledávky apod. Je třeba zároveň připomenout, že inventurní
soupisy musejí obsahovat položkové seznamy majetku, přičemž tyto seznamy by
měly být uspořádány tak, aby mohl být odsouhlasen účetní stav konkrétního druhu
majetku. Pro tento účel by nejlépe vyhovovaly seznamy majetku zpracované podle
jednotlivých syntetických účtů, na kterých jsou majetek, pohledávky a závazky a
jiná aktiva a jiná pasiva účtovány,
- -
způsob zjišťování skutečných stavů, tj. zda byla provedena
fyzická či dokladová inventura, a dále jaká metoda zjištění skutečného stavu
byla použita při fyzické inventuře (tj. počítáním, měřením, vážením apod.),
- -
okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury,
- -
rozhodný den, pokud jej účetní jednotka stanovila. Jedná se o
den, ke kterému se zjišťuje skutečný stav a který předchází rozvahovému dni,
tj. 31. 12. běžného roku,
- -
ocenění majetku a závazků k rozvahovému dni nebo k rozhodnému
dni, pokud jej účetní jednotka stanovila. V případě průběžné inventarizace se
ocenění vykazuje ke dni ukončení inventury nebo i k rozhodnému dni, pokud jej
pro průběžnou inventarizaci účetní jednotka stanovila,
- -
podpisový záznam osoby odpovědné za zjištění skutečných stavů
majetku a závazků, přičemž zjištěný majetek a závazky musejí být jednoznačně
určeny,
- -
podpisový záznam osoby odpovědné za provedení inventury,
- -
okamžik, ke kterému se sestavuje účetní závěrka, tj. 31. 12.
běžného roku.
Při převodu vlastnictví k nemovitostem, které podléhají vkladu do
katastru nemovitostí, je obec povinna uvést podmíněnost nabytí právních účinků
vkladu do katastru nemovitostí v inventurních soupisech. Tato povinnost je
upravena v § 66 odst. 6 vyhlášky č. 410/2009
Sb. a dále v ČÚS č. 701. Podmíněnost nabytí právních účinků vkladu
do katastru nemovitostí se dle tohoto ustanovení uvádí nejen v inventurních
soupisech, ale i v příloze účetní závěrky.
Jedná se o situaci, kdy obec uzavře např. smlouvu o převodu budovy
do vlastnictví jiné osoby. Uvedenou smlouvu předá katastrálnímu úřadu společně
s návrhem na vklad změny vlastnictví do katastru nemovitostí např. dne 15.
prosince. Přestože katastrální úřad provede zápis vkladu smlouvy např. až dne
10. ledna následujícího roku, změna vlastnictví nastává již dnem podání návrhu
na vklad, tj. tedy již dnem 15. prosince předchozího roku.
Obec je povinna převáděný majetek vyřadit ze své evidence dnem
podání návrhu na vklad příslušnému katastrálnímu úřadu, tedy dnem 15. prosince.
Ke dni inventarizace tedy v takovémto případě nastane oprávněný rozdíl mezi
údaji obce a údaji katastru nemovitostí. Tento časový nesoulad je třeba v
inventurních soupisech poznamenat.
Pokud by nastala situace, že katastrální úřad návrh na vklad změny
vlastnictví zamítne, pak obec zavede majetek zpět do svého účetnictví a do své
evidence, tzn. provede opravu původního účetního zápisu.
Každý inventurní soupis by měl být označen názvem a identifikačním
číslem obce.
Termíny provádění inventur
U periodické a průběžné inventarizace lze zahájit inventury majetku
a závazků v průběhu posledních čtyř měsíců účetního období a dokončit je
nejpozději do 2 měsíců po rozvahovém dni. Inventury lze tedy provádět v období
od 1. 9. běžného roku do 28. 2. následujícího roku, přičemž účetní jednotka je
povinna stanovit tzv. rozhodný den, ke kterému se budou zjišťovat skutečné
stavy. Rozhodným dnem se tedy rozumí den, který…