Propouštění zaměstnanců z organizačních důvodů je v
praxi poměrně časté. Vzhledem k různým potřebám zaměstnavatelů a specifikům
jednotlivých provozů se však lze nezřídka setkat s případy, kdy je výpovědní
důvod spočívající v organizačních změnách nesprávně použit. Jedná se zejména o
opatření, která sice určité změny organizační struktury zaměstnavatele
představují, dle judikatury Nejvyššího soudu ČR
(dále také jen NS) je ale nelze považovat za
organizační důvody ve smyslu zákoníku práce (zákon č. 262/2006 Sb., dále také
jen ZP), a jako takové nenaplňují zákonný výpovědní důvod. V některých
případech také zaměstnavatelé přijetí organizačních změn účelově pouze
předstírají, aby se zbavili nepohodlných zaměstnanců.
K problematice propouštění z organizačních důvodů
existuje bohatá judikatura přesahující možnosti tohoto článku. Ve svém shrnutí
jsem se tak pokusila vybrat alespoň nejdůležitější zásady vyplývající z
judikatury Nejvyššího soudu, které by zaměstnavatelé měli mít na paměti při
přijímání organizačních změn, aby snížili riziko, že předmětné výpovědi budou
zaměstnanci úspěšně napadeny u soudu z důvodu jejich fiktivnosti.
Problematika je z pohledu zaměstnavatele důležitá také proto, že v případě
soudního sporu zaměstnavatel nese důkazní břemeno a musí řádné přijetí
organizační změny prokázat.
Zákoník práce rozlišuje tři případy výpovědí z
tzv. organizačních důvodů, a to zrušení zaměstnavatele či jeho části (§ 52 písm. a) ZP), přemístění zaměstnavatele či
jeho části (§ 52 písm. b) ZP) a v
praxi nejčastější nadbytečnost zaměstnance vzhledem k rozhodnutí zaměstnavatele
o změně jeho úkolů, technického vybavení, o snížení stavu zaměstnanců za účelem
zvýšení efektivnosti práce nebo o jiných organizačních změnách (§ 52 písm. c) ZP).
Z praktického hlediska je zásadním rozdílem mezi
výpovědí z důvodu zrušení zaměstnavatele nebo jeho části (§ 52 písm. a) ZP) a nadbytečností zaměstnance
(§ 52 písm. c) ZP) zvýšená ochrana
zaměstnanců při jejich nadbytečnosti, kdy platí zákaz výpovědi v případech
vymezených v
§ 53 zákoníku práce, mezi které patří
například pracovní neschopnost nebo mateřská a rodičovská dovolená. V
případě výpovědi dle
§ 52 písm. a) ZP se tyto ochranné
doby neuplatní, a použití tohoto výpovědního důvodu je proto pro
zaměstnavatele výhodnější [to samé platí i pro relativně ojedinělé případy
přemístění zaměstnavatele nebo jeho části podle
§ 52 písm. a) ZP].
Zejména v případě rušení různých oddělení a útvarů v
rámci organizační struktury tak zaměstnavatelé mohou preferovat ukončování
výpovědí z důvodu zrušení části zaměstnavatele dle
§ 52 písm. a) ZP před běžnou
nadbytečností zaměstnanců dle
§ 52 písm. c) ZP. K této otázce
existuje řada soudních rozhodnutí, ze kterých vyplývá, že soud vždy posuzuje
danou organizační změnu dle faktické situace u zaměstnavatele a zabývá se tím,
zda v daném případě došlo k naplnění výpovědního důvodu dle
§ 52 písm. a) či zda se ve
skutečnosti nejedná pouze o rušení jednotlivých pracovních míst (dle
§ 52 písm. c) ZP).
Z judikatury NS vyplývá, že z důvodu zrušení části
zaměstnavatele lze rozvázat se zaměstnancem pracovní poměr výpovědí jen tehdy,
jestliže zaměstnavatel nadále nehodlá provozovat (relativně samostatnou)
činnost, kterou se část zaměstnavatele dosud podílela na plnění úkolů (předmětu
činnosti) zaměstnavatele, a jestliže proto pozbyl možnost přidělovat
zaměstnanci působícímu ve zrušované části práci podle pracovní smlouvy.
Částí zaměstnavatele se ve smyslu ustanovení
§ 52 písm. a) ZP přitom rozumí
organizační jednotka, útvar nebo jiná složka zaměstnavatele, která vyvíjí v
rámci zaměstnavatele relativně samostatnou činnost, jíž se podílí na plnění
úkolů (na předmětu činnosti) zaměstnavatele samotného; takováto složka
zaměstnavatele má vyčleněny určité prostředky (například budovy, stroje,
nářadí, zařízení apod.) a prostory k provozování této činnosti, zpravidla je
uvedena ve vnitřním organizačním předpisu zaměstnavatele (např. v organizačním
řádu) a v jejím čele zpravidla stojí vedoucí zaměstnanec zaměstnavatele.
V souvislosti s rozlišováním mezi výpovědí dle
§ 52 písm. a) a písm.c) ZP Nejvyšší
soud dále judikoval, že organizační opatření, jímž zaměstnavatel sleduje
útlum svých výrobních nebo jiných činností, aniž zároveň dochází k úplnému
zastavení činnosti zaměstnavatele nebo jeho části, není zrušením
zaměstnavatele nebo jeho části ve smyslu ustanovení
§ 52 písm. a) ZP.
Dle NS se o výpovědní důvod dle
§ 52 písm. a) ZP nejednalo ani v
případě, kdy sice došlo ke zrušení střediska, které by principiálně za část
zaměstnavatele považováno být mohlo, ale některé činnosti zrušeného střediska
převzal jiný útvar, čtyři ze stávajících zaměstnanců byli v rámci této
organizační změny převedeni na jiná střediska či útvary a pouze žalobci byla
dána výpověď z pracovního poměru.
Jak vyplývá z výše uvedeného, výpovědní důvod dle
§ 52 písm. a) ZP lze použít pouze v
omezených případech. Za sporné lze v praxi považovat zejména rušení různých
oddělení či jiných úseků, u kterých není zřejmé, zda naplní definici části
zaměstnavatele. V případě pochybností je tak jistější volit výpovědní důvod
dle
§ 52 písm. c) ZP, a to i za cenu,
že některým zaměstnancům v ochranné době nebude moci být výpověď předána (a
bude nutné počkat, až ochranná doba skončí).
Ačkoli se fiktivní organizační změna může týkat i
výpovědi dle
§ 52 písm. a) ZP, v praxi se
fiktivní organizační změny vyskytují zejména v souvislosti s výpovědí
jednotlivého zaměstnance pro jeho nadbytečnost dle
§ 52 písm. c) ZP. Je proto na místě
shrnout základní předpoklady pro platnou výpověď pro nadbytečnost, jak byly
opakovaně vymezeny v judikatuře Nejvyššího soudu.
K řádné výpovědi pro nadbytečnost je dle NS
zapotřebí, aby:
o organizační změně přijal zaměstnavatel nebo jeho příslušný
orgán rozhodnutí,
se podle tohoto rozhodnutí konkrétní zaměstnanec stal pro
zaměstnavatele nadbytečným,
existovala příčinná souvislost mezi nadbytečností zaměstnance a
přijatými organizačními změnami, tj. aby se zaměstnanec stal právě v důsledku
takového rozhodnutí (jeho realizací u zaměstnavatele) nadbytečným.
Dle Nejvyššího soudu je pro výpověď z pracovního poměru
podle ustanovení
§ 52 písm. c) ZP současně
charakteristické, že zaměstnavatel i nadále může zaměstnanci přidělovat práci
podle pracovní smlouvy (v důsledku rozhodnutí o organizační změně zaměstnavatel
neztrácí možnost přidělovat zaměstnanci práci, kterou pro něj dosud podle
pracovní smlouvy konal), avšak jeho práce není (vůbec nebo v původním
rozsahu) pro zaměstnavatele v dalším období potřebná, neboť se stal nadbytečným
vzhledem k rozhodnutí o organizační změně. Zaměstnavatelům zákon uvedeným
způsobem umožňuje, aby podle svých potřeb regulovali počet svých zaměstnanců a
jejich kvalifikační složení.
Nejvyšší soud dále opakovaně stanovil, že o výběru
zaměstnance, který je nadbytečným, rozhoduje výlučně zaměstnavatel; soud
není oprávněn v tomto směru rozhodnutí zaměstnavatele přezkoumávat. Tento závěr
je ovšem třeba interpretovat ve světle rozhodnutí Ústavního soudu, dle kterého
nesmí být při výběru nadbytečných zaměstnanců uplatněna diskriminační kritéria
(například propouštění pouze starších zaměstnanců).
K otázce případné fiktivnosti organizační změny
Nejvyšší soud uvádí, že pro závěr, zda bylo přijato rozhodnutí o organizační
změně, není významné, jak zaměstnavatel (příslušný orgán) své rozhodnutí
označil. Především je podstatné, zda rozhodnutí zaměstnavatele
(příslušného orgánu) sledovalo změnu úkolů zaměstnavatele, technického
vybavení, snížení stavu zaměstnanců za účelem zvýšení efektivnosti práce nebo
jinou organizační změnu, pomocí níž měl být regulován počet zaměstnanců a
jejich kvalifikační složení tak, aby zaměstnavatel nadále zaměstnával jen
takový počet zaměstnanců a v takovém kvalifikačním složení, jaké odpovídá jeho
potřebám, nebo zda podle svého obsahu nebo účelu směřovalo k jinému cíli.
Jestliže rozhodnutí zaměstnavatele bylo opravdu přijato
(posuzováno podle jeho skutečného smyslu) k dosažení organizační změny,
byl splněn hmotněprávní předpoklad pro podání platné výpovědi z pracovního
poměru podle ustanovení
§ 52 písm. c) ZP. To platí i tehdy,
nebyl-li organizační změnou sledovaný efekt později dosažen nebo ukázala-li se
přijatá organizační změna posléze jako neúčinná. V případě, že rozhodnutím
zaměstnavatele (příslušného orgánu), popřípadě jeho realizací u zaměstnavatele
byly od počátku sledovány jiné než…