Novinky 2025 v odměňování zaměstnanců platem
Pod číslem 466/2024 Sb. byla vyhlášena a dne 1. 1. 2025 nabyla účinnosti novela nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů. Tato novela přinesla změny očekávané, stejně jako změny nečekané. Jde konkrétně především o tyto novinky:
Příplatek k platu za práci ve ztíženém pracovním prostředí (dosavadní § 7 nařízení vlády č. 341/2017 Sb.)
Z nařízení vlády byla vypuštěna právní úprava příplatku k platu za práci ve ztíženém pracovním prostředí, protože ta je plně obsažena v § 128 ZP, a to včetně rozpětí, v němž se musí zaměstnavatel při přiznání výše tohoto příplatku pohybovat.
Rozdělení prací pro účely zaručeného platu (§ 7 nařízení vláda č. 341/2017 Sb.)
Dle § 112 odst. 2 ZP platí, že plat nesmí být nižší než příslušná nejnižší měsíční úroveň zaručeného platu. Nejnižší úroveň měsíčního a hodinového zaručeného platu se stanoví ve 4 úrovních, přičemž rozdělení prací do těchto úrovní podle jejich kvalifikační náročnosti obsahuje nově § 7 nařízení vlády č. 341/2017 Sb. Vychází přitom ze zařazení zaměstnance do příslušné platové třídy. Platí, že:
- skupina prací zahrnuje práce v 1. a 2. platové třídě,
- skupina prací zahrnuje práce ve až 5. platové třídě,
- skupina prací zahrnuje práce v až 9. platové třídě a
- skupina prací zahrnuje práce v až 16. platové třídě.
Platové tarify a jejich zvýšení (§ 5 a přílohy č. 1 až 4 nařízení vlády č. 341/2017 Sb.)
Opět se změnil počet stupnic platových tarifů, protentokrát směrem dolů z 5 na 4. Zjednodušeně řečeno od roku 2025 je znovu sloučeno do jedné tzv. platové tabulky odměňování nelékařských zdravotnických pracovníků a příslušných pracovníků v sociálních službách, sociálních pracovníků nebo manželských či rodinných poradců (nejsou-li zaměstnanci uvedenými v § 303 odst. 1 ZP nebo úředníky územních samosprávných celků).
Došlo k navýšení platových tarifů o 1 400 Kč a pro pedagogické pracovníky a akademické pracovníky státních vysokých škol o 7 %.
Zvláštní způsob určení platového tarifu (§ 6 nařízení vlády č. 341/2017 Sb.)
Možnost využít tzv. zvláštního způsobu určení platového tarifu dle § 6 odst. 2 nařízení vlády (s předchozím souhlasem zřizovatele, po úpravě pravidel v kolektivní smlouvě nebo vnitřním předpisu a zásadně za účelem lepšího platového ohodnocení zaměstnanců) dostaly též příspěvkové organizace poskytující veřejné kulturní služby nebo veřejné kulturní instituce.
Zvláštní příplatek (příloha č. 5 nařízení vlády č. 341/2017 Sb.)
Novela rozšířila výčet případů, kdy zaměstnanci přísluší zvláštní příplatek. Po doplnění přílohy k nařízení vlády jde mj. např. o případ soustavného poskytování přímé obslužné péče osobám s tělesným postižením, duševní poruchou nebo poruchou chování v jejich domácím nebo dalším přirozeném prostředí v rámci sociální služby nebo o práce, při nichž zaměstnanec provádí fyzickou kontrolu odsouzených v rámci výkonu alternativních trestů a opatření včetně trestu domácího vězení nebo soudem uložených omezení a povinností nebo dohledu.
Péče o dítě a tzv. započitatelná praxe (§ 4 odst. 5 nařízení vlády č. 341/2017 Sb.)
Do konce roku 2024 platilo dle § 4 odst. 5 nařízení vlády č. 341/2017 Sb.(1.1.2023), že pro účely zařazení zaměstnance do platového stupně (jeho tzv. započitatelné praxe) v plném rozsahu, nejvýše však celkovém rozsahu 6 let, započte zaměstnavatel zaměstnanci dobu:
- skutečného čerpání mateřské dovolené, další mateřské dovolené nebo rodičovské dovolené nebo trvalé péče o dítě nebo děti nejvýše v rozsahu odpovídajícím délce mateřské dovolené a další mateřské dovolené nebo rodičovské dovolené platné v době této péče podle jiného právního předpisu,
- osobní péče o osobu závislou na péči jiné osoby, je-li závislou osobou nezletilé dítě podle § 120 odst. 3 zákona č. 108/2006 Sb.
Omezení zápočtu do praxe v rozsahu maximálně 6 let bylo vypuštěno. Zmíněné doby se tak zaměstnanci započítávají nově bez omezení. Jak se vyjadřuje samotná důvodová zpráva k novele nařízení vlády, „u stávajících (státních) zaměstnanců, jejichž doba péče o dítě byla delší než 6 let, tak bude nutné opětovně posoudit rozsah započitatelné praxe pro zařazení (státního) zaměstnance do platového stupně, přičemž toto posouzení může vyvolat povinnost zaměstnavatele zařadit (státního) zaměstnance od 1. ledna 2025 do vyššího platového stupně, a to v případech, kdy by nově zjištěná doba započitatelné praxe odpovídala vyššímu platovému stupni, než do kterého je (státní) zaměstnanec aktuálně zařazen“. Načasování této změny na konec kalendářního roku bylo pro zaměstnavatele velmi nešťastné a dá se předpokládat, že mnozí z nich i z tohoto důvodu nebyli schopni dodržet pravidlo obsažené v § 136 odst. 2 ZP, že dojde-li ke změně skutečností uvedených v platovém výměru, je zaměstnavatel povinen tuto skutečnost zaměstnanci písemně oznámit včetně uvedení důvodů, a to nejpozději v den, kdy změna nabývá účinnosti.
Změny od 1. 1. 2024
Ani od ledna 2024 se zaměstnanci veřejných služeb a správy nedočkali zvýšení platových tarifů. K žádné změně nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, totiž vláda z úsporných důvodů nepřistoupila.
Dopad do odměňování některých skupin zaměstnanců s účinností od 1. 1. 2024 má ale změna provedená v nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů, změnovým nařízením vlády publikovaným pod č. 395/2023 Sb. Uvedená novela nařízení vlády přinesla u povolání v druhu práce „farmaceutický asistent“, „farmaceut“, „zubní lékař“, „lékař“ navýšení o jednu platovou třídu.
S databází získáte:
- komentáře, odborné články, aktuality na téma odměňování zaměstnanců ve veřejných službách
- nařízení vlády č. 341/2017 Sb., nařízení vlády č. 222/2010 Sb., nařízení vlády č. 302/2014 Sb. a desítky další právních předpisů z oblasti pracovněprávní, účetní, daňové (více než 150 denně aktualizovaných právních předpisů)
- účetní souvztažnosti k účtu 521 – Mzdové náklady
- přehledy – mzdy a platy