Zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných
rozpočtu, ve své části třicáté šesté s účinnosti od 1. ledna 2008
novelizuje zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen zákon o zaměstnanosti). Cílem mého příspěvku je seznámit čtenáře s
tím, jaké úspory v oblasti zaměstnanosti by tato novela zákona o
zaměstnanosti měla přinést. Jedná se především o následující stěžejní
změny zákona o zaměstnanosti.
1. Uchazeči o zaměstnání, který skončí pracovněprávní vztah z
důvodu porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k
jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem, nevznikne nárok na podporu v
nezaměstnanosti.
Nově se stanoví, aby uchazečům o zaměstnání, s nimiž
zaměstnavatel v době posledních 6 měsíců před zařazením do evidence uchazečů o
zaměstnání skončil pracovněprávní nebo jiný pracovní vztah z důvodu porušení
povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané
práci zvlášť hrubým způsobem, nevznikl nárok na podporu v nezaměstnanosti. V
pracovněprávních vztazích upravených zákoníkem práce půjde o okamžité
zrušení pracovněprávního vztahu zaměstnavatelem z důvodu porušení
povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané
práci zvlášť hrubým způsobem (§ 55 odst.
1 písm. b) zákoníku práce) a o skončení pracovněprávního vztahu na
základě výpovědi zaměstnavatele z důvodu uvedeného v
§ 52 písm. g) zákoníku práce, tzn. v
případě jsou-li u zaměstnance dány důvody, pro které by s ním zaměstnavatel
mohl okamžitě zrušit pracovní poměr, nebo pro závažné porušení povinnosti
vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané
práci. To platí i v případě skončení jiného pracovního vztahu z obdobného
důvodu. Tato změna zákona o zaměstnanosti reaguje na situaci, kdy uchazeč o
zaměstnání se stal nezaměstnaným v důsledku porušení svých povinností, které
mělo za následek skončení pracovněprávního vztahu ze strany zaměstnavatele.
Tato nová právní úprava se vztahuje i na případy skončení jiného pracovního
vztahu (např. služební poměr) z obdobného důvodu.
Novela zákona o zaměstnanosti současně přiznává právo
uchazeče o zaměstnání, aby mu úřad práce dodatečně přiznal podporu v
nezaměstnanosti v případě, kdy skončení pracovněprávního nebo jiného
pracovního vztahu bylo příslušným orgánem uznáno za neplatné a uchazeč splňuje
podmínky pro poskytování podpory v nezaměstnanosti.
2. Od 1. ledna 2008 se v zákoně o zaměstnanosti stanoví
přísnější postižení výkonu nelegální práce.
Doposud uchazeč o zaměstnání, který vykonával nelegální
práci, je z evidence uchazečů o zaměstnání vyřazen, ale jedinou sankcí je to,
že se mu v následující evidenci zkracuje podpůrčí doba pro poskytování podpory
v nezaměstnanosti o dobu jeho vyřazení z evidence, maximálně o 3 měsíce. O
zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání však může požádat třeba již druhý
den poté, co byl vyřazen.
Nová právní úprava bude znamenat, že uchazeč o
zaměstnání vyřazený z důvodu výkonu nelegální práce bude moci znovu požádat
o zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání až po uplynutí 6 měsíců
od svého vyřazení. Krácení podpůrčí doby zůstane zachováno.
3. Dochází ke změně konstrukce a výše příspěvku na podporu
zaměstnávání osob se zdravotním postižením (nové znění
§ 78 zákona o zaměstnanosti).
Nově se stanoví poskytovat příspěvek na podporu
zaměstnávání osob se zdravotním postižením ve výši skutečně vynaložených
mzdových nákladů na zaměstnance, který je osobou se zdravotním postižením,
včetně pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění, které zaměstnavatel
za sebe odvedl z vyměřovacího základu tohoto zaměstnance. Pro zamezení
zneužívání tohoto příspěvku se navrhuje stanovit jeho maximální výši rozdílně
pro osoby s těžším zdravotním postižením 9 000 Kč (podle dosud platné
právní úpravy činí měsíční výše příspěvku 0,66 násobku průměrné mzdy, tj.
částku 12 959,10 Kč) a pro ostatní osoby se zdravotním postižením částku 6
500 Kč (podle dosud…