Daňová reforma ovlivnila nejen zdanění příjmů, ale také
poskytování zaměstnaneckých výhod neboli benefitů. V následujícím článku Vás
seznámíme se změnami, s nimiž je potřeba v této oblasti od roku 2008
počítat.
Základním rysem zaměstnaneckých výhod vždy bylo, že
nepodléhaly odvodům zdravotního ani sociálního pojištění a u zaměstnance
nepředstavovaly zdanitelný příjem nebo byly od daně osvobozeny. Je pravdou, že
daňové zatížení zejména u osob s vyššími příjmy je v roce 2008 nižší, na druhé
straně skutečnost, že výpočet probíhá ze superhrubé mzdy, tedy z daňového
základu navýšeného o 35 % pojistného hrazeného zaměstnavatelem, způsobí, že
benefity, které nepodléhají odvodům pojistného, budou ve většině případů ještě
výhodnější.
Nejprve se budeme zabývat změnami v pojistných
zákonech, které poskytování zaměstnaneckých výhod ovlivní. Zákonodárcům se
podařilo (konečně, i když s ročním zpožděním) doladit definici vyměřovacího
základu, která je téměř shodná jak pro zdravotní, tak pro sociální
pojištění.
Z příslušných ustanovení (§ 5 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení, a
§ 3 odst. 1 zákona 592/1992 Sb., o
pojistném na všeobecné zdravotní pojištění) byla vypuštěna sporná část
definice zúčtovaného příjmu, podle níž muselo jít o plnění, jehož
hodnota je na příslušném účtu zaměstnavatele účtována jako náklad nebo úbytek
prostředků. Důsledek pro poskytování zaměstnaneckých výhod je ten, že:
zdravotní a sociální pojištění se od roku 2008 odvádí také v
případech, kdy zaměstnavatel poskytne zaměstnanci zboží, výrobky nebo služby za
ceny nižší než obvyklé (odvodům podléhá u zaměstnance zdaňovaný rozdíl mezi
cenou obvyklou a skutečně zaplacenou),
součástí vyměřovacího základu na zdravotního a sociálního
pojištění je nově také zaměstnanecká výhoda v podobě používání služebního
vozidla také pro soukromé účely (do vyměřovacího základu vstupuje ono 1 %
pořizovací ceny vozidla vč. DPH, které je zaměstnanci každý měsíc také
přidaňováno).
Příklad č. 1
Uvažujme případ, kdy je zaměstnanci poskytnuto k soukromým i
služebním účelům vozidlo, které zaměstnavatel pořídil za 400 000 Kč vč. DPH.
Měsíčně se zaměstnanci dodaňuje 1 % z této částky, tedy 4 000 Kč. Změna v
pojistných zákonech pro rok 2008 způsobí, že:
zaměstnavatel měsíčně odvede navíc na zdravotním a
sociálním pojištění 1 400 Kč (výpočet 35 % ze 4 000 Kč),
zaměstnanci bude měsíčně sraženo na zdravotním a
sociálním pojištění navíc 500 Kč (výpočet 12,5 % ze 4 000 Kč) a
na dani odvede zaměstnanec měsíčně navíc 810 Kč (tj. 15 % ze 4
000 Kč + superhrubého navýšení o pojistné hrazené zaměstnavatelem, tj. z 5 400
Kč).
I z příkladu je patrné, že měsíční snížení čisté mzdy u
zaměstnance (o 1 310 Kč, což není ani jedna plná nádrž benzínu) v porovnání s
rokem 2007 je sice poměrně významné, ale přesto bude poskytnutí vozidla k
soukromým a služebním účelům i v roce 2008 stále patřit mezi zaměstnanecké
výhody.
NahoruVýjimky ve vyměřovacím základu
I když pojistné zákony obsahují určité výjimky,
které se nezahrnují do vyměřovacího základu, od roku 2007 jich je tak málo,
že praktické využití při poskytnutí zaměstnaneckých výhod je téměř nulové. Ani
změny v těchto výjimkách od roku 2008 nejsou významné:
nově pojistnému na zdravotní pojištění a sociální zabezpečení
nepodléhá odměna při skončení funkčního období náležející podle zvláštních
právních předpisů členům zastupitelstev obcí, krajů, a hlavního města
Prahy,
upravena byla výjimka pro bývalé zaměstnance, kdy odvodům
pojistného nově nepodléhá plnění poskytnuté poživateli starobního nebo plného
invalidního důchodu po uplynutí jednoho roku ode dne skončení zaměstnání.
Z výčtu je zřejmé, že žádné ze změněných ustanovení
nemá vliv na poskytování zaměstnaneckých výhod, neboť jejich rysem by mělo být
zejména udržet si zaměstnance a nikoliv odměny odcházejícím anebo bývalým
zaměstnancům.
NahoruMaximální vyměřovací základ
Oblast benefitů pochopitelně ovlivní stanovení
maximálního vyměřovacího základu pro odvod pojistného. Ten byl stanoven pro rok
2008 (shodně pro sociální i zdravotní pojištění) na 1 034 880 korun a je
zřejmé, že pokud zaměstnanec takových ročních příjmů dosáhne (ať již peněžních
nebo nepeněžních), tak vše, co obdrží navíc, pro něho bude vlastně benefitem,
neboť se z toho již pojistné nebude hradit.
Z toho, co jsme si uvedli, je patrné, že i v roce 2008
musíme hledat inspiraci pro zaměstnanecké výhody zejména v plněních, která se u
zaměstnance nezdaňují, resp. jsou osvobozena od daně z příjmů ze závislé
činnosti. A v tomto směru zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných
rozpočtů, provedl změn pro rok 2008 v zákoně č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
(ZDP), opravdu hodně.
NahoruDoškolování zaměstnanců
Do konce roku 2007 bylo osvobození zaměstnanců, kterým
zaměstnavatel hradil vzdělávání související s předmětem podnikání
zaměstnavatele, postaveno na poměrně neurčitém pojmu doškolování. Bez
existence jakékoliv definice byl tento pojem interpretován zejména negativně,
tj. že se nesmí jednat o zvýšení kvalifikace.
Z tohoto pohledu tedy pro rok 2008 až tak významná
změna nenastala. Nicméně zákonodárci připravili mnohem jednoznačnější vymezení,
postavené na pojmech blíže specifikovaných v pracovním právu. Osvobozeným
příjmem zaměstnance jsou podle nového vymezení částky vynaložené
zaměstnavatelem na úhradu výdajů spojených s odborným rozvojem zaměstnanců a
rekvalifikací, související s předmětem jeho činnosti, s výjimkou částek
vynaložených na zvýšení kvalifikace. Tak jako v minulosti se osvobození
nevztahuje na příjmy plynoucí zaměstnancům v této souvislosti jako mzda, plat,
odměna nebo jako náhrada za ušlý příjem.
Záludnost vymezení spočívá v tom, že musíme opravdu dokonale znát
vymezení všech použitých pojmů. Např.
§ 108 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, říká, že
rekvalifikací se rozumí získání nové kvalifikace a zvýšení, rozšíření
nebo prohloubení dosavadní kvalifikace, včetně jejího udržování nebo
obnovování. Za rekvalifikaci se považuje i získání kvalifikace pro pracovní
uplatnění fyzické osoby, která dosud žádnou kvalifikaci nezískala. Pokud se ale
blíže podíváme na vymezení pojmu zvýšení kvalifikace do
§ 231 odst. 1 zákoníku práce,
zjistíme, že zvýšením kvalifikace se rozumí změna její hodnoty a také její
získání nebo rozšíření.
Jinými slovy většina případů rekvalifikace v roce 2008
způsobí zdanitelný příjem zaměstnance, neboť pouze rekvalifikace, která je
prohloubením kvalifikace dosavadní, anebo její pouhé obnovování a udržování,
nebude považována za zvýšení kvalifikace.
Mnohem větší změny se udály na straně
zaměstnavatele. Zatímco pro rok 2007 ještě příslušné ustanovení
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 3 ZDP za daňový
náklad považovalo také výdaje na vzdělávání a rekvalifikaci pracovníků
zabezpečovanou jinými subjekty, pro rok 2008 zde najdeme úpravu pro
zaměstnavatele zcela obdobnou té pro zaměstnance. Tj. daňovými jsou výdaje
(náklady) na provoz vlastních vzdělávacích zařízení nebo výdaje (náklady)
spojené s odborným rozvojem zaměstnanců a rekvalifikací zaměstnanců
zabezpečované jinými subjekty, ale s výjimkou výdajů (nákladů) vynaložených na
zvýšení kvalifikace.
Závěr k hrazeným výdajům na vzdělávání pro rok 2008
může být následující:
jestliže jde u zaměstnance o osvobozený příjem, pak
zaměstnavateli vzniká daňově účinný náklad, a naopak
jestliže jde u zaměstnance o příjem neosvobozený, pak to pro
zaměstnavatele znamená náklad nedaňový.
NahoruRealizace práva zaměstnanců
Častou zaměstnaneckou výhodou bude v roce 2008 taková,
která vznikne realizací práva zaměstnanců dohodnutého v kolektivní smlouvě,
ve vnitřním předpise zaměstnavatele anebo přímo s konkrétními zaměstnanci
v jejich pracovní či jiné obdobné smlouvě. Jde o možnost daňového
nákladu zaměstnavatele podle
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP.
Toto ustanovení existuje v ZDP již déle, v současné podobě od roku 2007. Dosud
ale nebylo až tak využíváno, protože obsahuje dovětek: pokud ZDP nebo jiný
právní předpis nestanoví jinak.
Příklad č. 2
I přesto, pokud si společnost se zaměstnancem sjedná v roce 2008 v
pracovní smlouvě povinnost zaměstnavatele hradit zaměstnanci vysokoškolské
studium, nepůjde o daňový náklad zaměstnavatele a ustanovení
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP
není možné aplikovat. To proto, že ZDP říká v případě zvyšování kvalifikace…