Pracujete osm hodin u lisu za minimální mzdu a
práce Vás baví? Hm, tak to je opravdu vážné. říká v jednom z kreslených vtipů
Pavla Kantorka lékař zaměstnanci na preventivní prohlídce. Třeba místo u lisu
sedíte u počítače, nicméně zkuste si položit stejnou otázku: Baví Vás to, co
děláte? Pokud odpovíte ano, patříte ke šťastným 20 % zaměstnanců. A pokud ne a
přemýšlíte co s tím, mohou Vás následující řádky inspirovat.
S Tomášem Hajzlerem, propagátorem svobody v práci, jsem
se setkala na konci léta při natáčení rozhovoru v pražském HUBu (přečíst si jej
můžete ve Zpravodaji č. 20/2011). Cestou k němu jsem minula čajovnu s velmi
netradiční nabídkou práce: Hledáme gejšu na plný úvazek. Jako nadšenou
obdivovatelku japonské kultury mě tento inzerát přesvědčil o tom, že možné je
opravdu vše. I gejša v Praze.
Když se pak Tomáš zmínil o svých plánech uspořádat na
podzim konferenci o svobodě v práci, poučena ranní příhodou jsem zamítla
pochybnosti typu: V tak krátké době konferenci?, Svoboda a české firmy?, Mají
zaměstnanci, svázaní hypotékami a obavami z nezaměstnanosti, vůbec myšlenky na
podobné téma? a řekla si - proč ne, všechno je možné. A bylo. Konference
proběhla 10. listopadu v pražském kině Vzlet za účasti čtyř stovek účastníků.
Pro ty z Vás, kteří se na ni nedostali, nabízím několik postřehů.
NahoruJe to v lidech, nebo v systému?
Pokud znáte příběh o stavitelích katedrály, tak asi
víte, že jeden z nich na dotaz, co dělá, opáčil: Nezdržuj, nevidíš, že mám moc
práce a na tyto otázky nemám čas? Druhý odpověděl: Stavím zeď. Teprve od
třetího se tazatel dočkal věty: Stavím katedrálu, místo, kde se setkají Bůh a
lidé.
Snem každého manažera je naklonovat třetího z
dotázaných a sestavit z takových jedinců svůj tým. Jak dosáhnout toho, aby do
svých firem získali zapálené stavitele a hlavně aby jim to vydrželo? Je to v
lidech, nebo ve firemním systému? Podle organizátora a pořadatele Tomáše
Hajzlera bylo pátrání po odpovědi na tuto otázku důvodem, proč uspořádat
konferenci, zavřít se na celý den do Vzletu a sdílet příběhy a zkušenosti s
patnáctkou přednášejících z Čech i zahraničí. Kromě čerstvých myšlenek řečníků
vanul v nově zrekonstruovaných prostorách bývalého kina svěží vzduch, který
nevyráběla klimatizace, ale umožňovala otevřená okna. Místo několika chlebíčků
a vychládající kávy fungovala čajovna a netradiční občerstvení. Příjemná změna
od klimatizovaných sterilních prostor, ve kterých se konference obvykle
pořádají.
A pohnutky účastníků, kteří sem zavítali? Na ty jsem se
vyptávala během přestávek v předsálí: Chci vidět a slyšet, že to někde jde
i jinak než u nás. Hledám cestu ven z toho kolotoče, do kterého jsem se
dostala. Nechci už zákazníkům lhát a nabízet produkty, o které nestojí a o
jejichž užitečnosti ani já sama nejsem přesvědčena. Pátrám po možnosti, jak
se uživit a přitom nependlovat jak stěhovavý pták mezi Prahou, Londýnem a
Moravou, kde žije moje rodina.
Ani jednou nezaznělo obvyklé: No, firma mě sem
poslala, tak počkám do oběda a pak zmizím. S postupujícím odpoledním časem
se počet účastníků nijak neměnil, sál byl stále plný.
Pokud výsledky průzkumu Gallupova ústavu o
angažovanosti zaměstnanců převedeme pro názornost do příkladu s osmiveslicí,
tak dva přední členové posádky energicky veslují, pět dalších uprostřed jen
opakovaně namáčí vesla do vody a osmý aktivně vesluje, bohužel opačným směrem.
Beru v úvahu, že návštěvníci konference a náhodně dotázaní netvoří statisticky
přesný vzorek, nicméně přesto se mi stále nabízí otázka: Kam se ztrácí
motivace zaměstnanců? Fungují firmy jako černé díry, které berou lidem jejich
energii, nápady a nadšení? A pokud ano, jde to i jinak?
NahoruSvobodná firma? To existuje?
Na první pohled módní vlna, na ten druhý myšlenka
poněkud staršího data. Začal se jí zabývat William L. McKnight, ředitel
společnosti 3M, který se už v roce 1924 zamýšlel nad kroky, jimiž by podpořil
iniciativu a tvořivost zaměstnanců. Své postřehy shrnul v jedné větě: Když
postavíte kolem lidí plot, začnou se chovat jako ovce. Dejte jim prostor, který
potřebují. Ploty vyměřují jasné hranice, poskytují pocit zdánlivého
bezpečí a vytváří z lidí ovce tak jemným a nenápadným způsobem, že to dotyční
často ani nepostřehnou.
McKnightova myšlenka nezapadla, rozvinuly ji firmy,
které staví na principech svobody, například americký internetový obchod s
obuví Zappos, francouzská slévárna FAVI, drsný Harley-Davidson či výrobce
goretexové membrány W. L. Gore & Associates, společnosti, které manažeři
obdivují, kde se inspirují - a jejichž příkladem se většinou neřídí.
Zkušenosti těchto a dalších firem shrnul zahraniční
host konference, sir Isaac Getz, profesor na Europe Business School, spoluautor
knihy Svoboda v práci. Jeho doporučení jsou jednoduchá:
Přestaňte mluvit, začněte poslouchat a odstraňte všechny
praktiky, které Vašim lidem brání, aby se cítili skutečně rovnocenní.
Otevřeně a aktivně vysvětlujte svoji firemní vizi, aby Vaši lidé
začali považovat za vlastní. Ovšem nezačínejte s tím tehdy, dokud nesplníte bod
č. 1, protože lidé, kteří necítí, že s nimi jednáte jako s rovnocennými, Vaši
vizi sdílet nebudou.
Přestaňte se pokoušet motivovat. Místo toho vytvořte prostředí,
které Vašim lidem umožní rozvíjet se a rozhodovat o sobě samých - a nechte je,
ať se motivují sami. Jsou-li srozumění s Vaší vizí, sami najdou cestu, jak ji
uskutečnit.
Zůstaňte ve střehu, neboť cenou za svobodu je věčná
…