Time management - Rady, tipy a návody, jak efektivně hospodařit s
časem
Co je pro vás čas? Co se vám objeví jako první asociace? Zkuste si
vybrat z náhodně seřazených pojmů, ta první myšlenka je ta správná! Jakmile
začnete dlouze přemýšlet, tak pravděpodobně vymyslíte to, co byste k času
cítit chtěli (a nejspíš tedy ne to, jak je to ve skutečnosti). Podvědomí, náš
skutečný vnitřní ředitel, je rychlejší než vědomá – rozumová část psychiky,
zkuste tedy opravdu sami pro sebe si přiznat skutečně první vjem. Pokud se vám
žádné z nabízených slov ihned nepřiřadí ke slovu čas, tak pojmenujte svůj pocit
po svém.
Podrobný a smysluplný rozbor vašich konkrétních asociací je prostor
pro práci dobrého psychologa, který zkoumá příčiny těchto postojů – to souvisí
se strukturou osobnosti manažera i s jeho přesnými prožitky posledních dnů,
týdnů i měsíců. My jsme tuto lekci začali asociací proto, aby si každý vedoucí
pracovník mohl pojmenovat svůj postoj k času. Většina z nás volí zřejmě v tvrdé
realitě dnešních dnů spíše slova a asociace s nepříjemným podtextem. Proč?
Hodně manažerů prakticky všech typů firem má času málo, jejich
pracovní den spíše připomíná situaci bojujícího o přežití. Velké plány i
příjemné zdánlivě zbytné věci jsou neustále odkládány pro obrovský příval
každodenních menších a tak „hořících“ termínů. A zdůvodnění tohoto pracovního
stylu je tak jednoduché – JINAK TO NEJDE, ČASU MÁM MÁLO, POTŘEBUJI DEN SE 48
HODINAMI! A začarovaný kruh se uzavírá – čím rychlejší tempo tito vedoucí
pracovníci volí, tím více podstatných priorit jim utíká. Tato lekce si dává
nemalý cíl – alespoň částečnou změnu paradigmatu (postoje a nazírání na čas) u
dnešního upracovaného manažera.
Nahoru Podstatná východiska
I. Zloději času
Zásadní otázkou při změně přístupu k plánování času u vedoucího
pracovníka je: co nebo kdo je mým zlodějem času (tedy faktorem, kterému se sice
věnuji ale nepřináší mi to žádný výsledek a chtěný cíl). Každý z nás má nějaké
zloděje času, ale není snadné je pojmenovat a hlavně se jim bránit. Průměrný
součet ztrátových časů dnešních českých manažerů bývá v rozmezí 10 – 25 %
jejich celkového pracovního času. Chtít 0 % ztrátových časů je asi mimo lidské
možnosti – přece jenom nejsme roboti, ale uvedené rozmezí stlačit na poloviční
hodnoty je (pokud se na tom pracuje) možné. A cena za tuto změnu v řízení času
je vysoká - 2 až 5 hodin týdně, které manažerovi zbudou při stejných výsledcích
jako produkoval předtím. A jestli tento zbylý čas věnuje další práci, nebo
rodině či koníčkům je už potom další volba. Zkuste tedy vybrat z uvedených
nejčastějších zlodějů času ty, které se vás týkají – u každého je pak uvedena
krátká rada jak na něj.
1. Špatná osobní kontrola času
Jsou jistě činnosti, kdy člověk „neví o čase“ a…