V minulém čísle jsme se podívali na to, jak nezatopit
odcházejícímu zaměstnanci. Dnes se zaměříme na to, jak neuškodit firemním
nováčkům, případně sobě, pokud nastupujeme k novému zaměstnavatel.
Pokud Vás jako druhá část mého titulku napadne: A teď všichni
uvidíte, nejsou Vám následující řádky určeny. První den v novém zaměstnání by
se rozhodně neměl stát přehlídkou Vašich skvělých nápadů na zásadní změny a
celkovou reorganizaci. Všechno má totiž svůj čas i své místo. Firma od Vás
jistě očekává zajímavý přínos, ale snad se shodneme, že moudrý člověk se
napřed seznámí se situací. Jak by tedy mohl takový první den v novém
zaměstnání vypadat?
Předpokládejme že firma, do které nastupujete, se chová
profesionálně. Apropo, chováte se i Vy profesionálně, když k Vám nastupuje nový
člověk? Můžeme si krátce připomenout, na co by zaměstnavatel neměl před
příchodem nového pracovníka určitě zapomenout.
Nastupující pracovník ví všechny organizační záležitosti svého
nástupu (v kolik hodin a kam se má dostavit, kdo ho bude očekávat, jak je to s
pracovní smlouvou). Ve firmě je určen pracovník, který se bude příchozímu
věnovat a dohlédne na všechny náležitosti (nový pracovník obdrží všechny
potřebné doklady a pomůcky - identifikační kartu, psací stůl, pokud je zvykem
tak počítač, budou objednány vizitky, příp. jmenovka na dveřích). Nový
pracovník musí být také seznámen s pracovními procesy, bezpečnostními předpisy
a představen týmu.
Jedná-li se o pracovníka managementu, měl by ho přijmout člen vedení
společnosti nebo jím pověřený zástupce a představit ho ostatním. Bezprostřední
nadřízený by měl s novým zaměstnancem obejít kolečko po pracovišti a
představit ho nejen kolegům, ale i na dalších místech (účtárna, sekretariáty
vedení apod.).
I některé tzv. méně formálními procesy jsou důležité - kde a
jak odkládat svrchní oděv, kde jsou toalety, jak je to s obědy, jaké jsou další
zvyky - třeba oslovování ve firmě. Zvláště v nadnárodních koncernech jsou někdy
noví zaměstnanci zmateni oslovováním jménem, které ale rozhodně automaticky
neznamená tykání. Pokud platí na pracovišti nějaké restrikce, je potřeba o nich
hned informovat. Nic neodkládat! Kuřák bude mít asi dotaz i na možnost kouření
na pracovišti.
Velké společnosti obvykle pro nové zaměstnance pořádají
několikadenní setkání, které je věnováno seznámení se s chodem
společnosti. V nějaké formě je takováto akce vhodná pro každou firmu a vřele ji
doporučuji. Svolejte nováčky na pár hodin či dnů, představte jim vedení
společnosti, dlouhodobé cíle, způsob fungování firmy. Dopřejte jim dost
neformálních možností k vybudování kontaktů. Můžete tak totiž zásadně ovlivnit
jejich budoucí loajalitu.
A teď zpátky k dotyčnému, kterému jsme všechno vysvětlili (teď ani
neví, jak se jmenuje), všem ho představili (nikoho si samozřejmě nepamatuje),
přidělili mu počítač, stůl a e-mailovou adresu a přestali si ho na chvíli
všímat (sedí zkroušeně na židli a neví co dál).
Nedoporučovala bych usednout k telefonu (ani v případě, že sedí ve
vlastní kanceláři) a začít obvolávat všechny známé. Nemělo by se očekávat, že
začne aktivně pracovat, řídit, řešit a měnit, ale rozhodně je potřeba začít
aktivně čerpat informace. Pokud se zrovna nalézáme v moderní firmě, obvykle
stačí usednout k počítači a spustit intranet. Pokud tahle příležitost
neexistuje, budeme muset více chodit po firmě, povídat si s lidmi, číst
nástěnky, oběžníky, zajímat se o všechno, co se kolem nás míhá. Jde o to, co
nejrychleji dostat pod kůži nejen vše, co bezprostředně…