Dne 1. dubna 2013 nabyla plné právní účinnosti právní
úprava pracovnělék. služeb obsažená v zákoně č. 373/2011 Sb., o specifických
zdravotních službách. Během ročního přechodného období, kdy bylo možné
postupovat podle předchozích právních předpisů regulujících závodní zdravotní
služby, došlo k novelizaci některých ustanovení, která vyvolala po svém
vyhlášení ve Sbírce zákonů vášnivou diskuzi, a to zákonem č. 47/2013 Sb. Dne 3.
dubna 2013 také nabyla právní účinnosti dlouho očekávaná vyhláška č. 79/2013
Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče. V
následujícím příspěvku se podíváme na nejčastější dotazy spojené s aplikací
těchto právních norem.
Dotaz č. 1
Vstupní prohlídky dohodářů
Stále trvá, že všichni, kdo chtějí uzavřít pracovněprávní
vztah, se musí podrobit vstupní lékařské prohlídce?
Zákon č. 47/2013 Sb., kterým se novelizuje zákon č.
373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, přinesl zvolnění
bezvýhradnosti vstupních prohlídek. Podle novelizovaného ust.
§ 59 odst. 1 písm. b) zákona č.
373/2011 Sb. již nebudou vyžadovány vstupní lékařské prohlídky u všech, kdo
chtějí uzavřít pracovněprávní nebo obdobný vztah. Podle novely je zaměstnavatel
povinen zajistit vstupní lékařské prohlídky vždy před uzavřením pracovního
poměru a vztahu obdobného vztahu pracovněprávnímu.
Před uzavřením dohod o pracích konaných mimo pracovní
poměr bude mít tuto povinnost, jen má-li být osoba zařazena k práci, která je
prací rizikovou nebo jejíž součástí je činnost, pro jejíž výkon jsou
podmínky zdravotní způsobilosti stanoveny jinými právními předpisy.
Zaměstnavateli novela však umožňuje vyžádat si vstupní pracovnělékařskou
prohlídku i u osob, které mají být zařazeny na práci, která není prací
rizikovou, bude-li mít pochybnosti o zdravotní způsobilosti osoby ucházející se
o práci. Pokud se osoba nepodrobí vstupní lékařské prohlídce, bude se považovat
za zdravotně nezpůsobilou.
Dotaz č. 2
Zajišťování pracovnělékařských služeb ve
zdravotnictví
Bylo diskutováno, proč by si ve zdravotnictví, kde mají
lékaři odbornost dostatečnou pro poskytování pracovnělékařských služeb, nemohli
zajišťovat pracovnělékařské služby vlastními silami. Změnilo se něco v tomto
ohledu?
Zákon č. 373/2011 Sb. stanovil zásadu, že
pracovnělékařské služby lze poskytovat pouze na základě písemné smlouvy o
poskytování pracovnělékařských služeb. Je to princip, který odpovídá požadavku
čl. 10 vyhlášky č. 145/1988 Sb., o Úmluvě MOP č. 161 o závodních zdravotních
službách: Personál poskytující závodní zdravotní služby má být plně
pracovně nezávislý na zaměstnavateli, pracovnících a jejich zástupcích, pokud
existují, se zřetelem ke svým funkcím. Už při svém vyhlášení zákon č.
373/2011 Sb. stanovil z tohoto pravidla výjimku, když umožnil Vězeňské
službě, pokud je zaměstnavatelem, že poskytuje pracovnělékařské služby
zaměstnancům a osobám ve výkonu vazby, trestu odnětí svobody nebo zabezpečovací
detence zařazeným do práce ve svých zdravotnických zařízeních.
Zákon č. 47/2013 Sb., kterým se novelizuje zákon č.
373/2011 Sb., přinesl změnu též pro zaměstnavatele, který má oprávnění k
poskytování zdravotních služeb, které mu s ohledem na jeho obor vzdělání
umožňuje poskytovat pracovnělékařské služby, že nemusí k zajištění
pracovnělékařských služeb pro své zaměstnance uzavírat písemnou smlouvu o
poskytování pracovnělékařských služeb, ale může tyto služby poskytovat
prostřednictvím lékaře se specializovanou způsobilostí v oboru pracovní
lékařství nebo všeobecné praktické lékařství a dalších zdravotnických
pracovníků podílejících se na poskytování pracovně-lékařských služeb na základě
pracovněprávního nebo obdobného vztahu. Zaměstnavatel je povinen zajistit
odbornou nezávislost těchto zaměstnanců.
Dotaz č. 3
Pracovnělékařské prohlídky u registrujících
praktických lékařů
Splňujeme podmínky a můžeme využít možnost, kterou nabízí
zákon č. 373/2011 Sb., a chceme vyslat naše zaměstnance k pracovnělékařským
prohlídkám k jejich registrujícím praktickým lékařům. Musíme uzavřít s těmito
lékaři smlouvy o poskytování pracovnělékařských služeb?
Zákon stanoví, že pokud zaměstnavatel zajišťuje
provádění pracovnělékařských prohlídek a posuzování prvotní způsobilosti k
práci za zákonem stanovených podmínek u registrujících praktických lékařů svých
zaměstnanců, uskutečňuje se to na základě písemné žádosti, kterou vyplní
zaměstnavatel. Na tyto prohlídky není třeba uzavírat smlouvu o poskytování
pracovnělékařských služeb. Ostatní pracovnělékařské služby (jako např.
pravidelný dohled, poradenství, školení) však zaměstnavatel zajišťuje na
základě písemné smlouvy o poskytování pracovnělékařských služeb (ust.
§ 54 odst. 2 zákona č. 373/2011
Sb.).
Dotaz č. 4
Výstupní lékařské prohlídky
Musí zaměstnavatel vysílat pracující na dohodu o pracovní
činnosti nebo dohodu o provedení práce na výstupní lékařské
prohlídky?
Výstupní prohlídky upravuje nově vyhláška č. 79/2013
Sb. Ta stanoví, že výstupní prohlídky se provádějí za účelem zjištění
zdravotního stavu zaměstnance při ukončení pracovněprávního nebo obdobného
vztahu a při převedení na práci se sníženou náročností ve smyslu snížení míry
rizika nebo příznivějších pracovních podmínek, než ke kterým byla posouzena
zdravotní způsobilost zaměstnance. Provádějí se na základě žádosti zaměstnance,
nebo pokud tak stanoví jiný zákon (např. § 28 zákona č. 169/1999 Sb., o
výkonu trestu odnětí svobody).
Výstupní lékařská prohlídka se neprovádí, jde-li
o:
práce zařazené do kategorie první a:
- - není-li součástí této práce činnost, pro jejíž výkon jsou
podmínky zdravotní způsobilosti stanoveny jiným právním předpisem a
- - pokud u zaměstnance nebyla zjištěna v době výkonu práce u
zaměstnavatele nemoc z povolání, ohrožení nemocí z povolání nebo pracovní
úraz,
výkon…