7.2.4.6 Likvidace majetku
Blažena Petrlíková
Vyřazování majetku z účetnictví
K vyřazení majetku z účetnictví dochází zejména:
-
likvidací; majetek přestane plnit svoji funkci, je
nepoužitelný, nebo z důvodu zničení či ztráty přestane v účetní jednotce
existovat,
-
prodejem,
-
darováním,
-
bezúplatným převodem na základě právních předpisů; v případě
některých NNO též
-
z rozhodnutí zřizovatele,
-
v důsledku škody nebo manka,
-
převodem do osobního vlastnictví; např. v případě odprodeje
materiálu získaného při likvidaci majetku.
Majetek v NNO by měl být vyřazen až v případě, když:
-
vyřazení bylo schváleno předepsaným způsobem (pokud právní
předpisy vyžadují souhlas zřizovatele, pak pouze s jeho souhlasem, vyřazení
navrhla např. inventurní komise a schválila likvidační komise, pokud byla
zřízena, případně osoba touto činností pověřená),
-
likvidace je nezbytná zejména proto, že majetek je nefunkční,
neopravitelný, neprodejný s výjimkou zbytkového materiálu, např. jako odpadní
suroviny nebo náhradní díly, nebo jeho další užívání je nebezpečné pro zdraví
osob z důvodu nevyhovujícího technického stavu, nebo
-
majetek v NNO přestal existovat, např. z důvodu krádeže nebo
zničení, např. při živelné pohromě.
Omezení nakládání s majetkem
V Případě NNO vyplývají některá omezení při hospodaření s majetkem
zejména z věcně právních předpisů, podle kterých jsou zakládány nebo zřizovány.
Uvádíme některé příklady takových omezení:
Zákon č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích (dále jen „VVI“)
-
§ 11 – o splynutí a
rozdělení VVI rozhoduje zřizovatel, je stanoveno, který majetek přechází z
původního subjektu na právního nástupce,
-
§ 15 písm. c) –
„zřizovatel v kládá do veřejné výzkumné instituce zřizovací listinou nebo
změnou této listiny majetek nezbytný k zajištění účelu, pro který je veřejná
výzkumná instituce zřizována; vykonává-li jménem České republiky funkci
zřizovatele organizační složka státu, může být do veřejné výzkumné instituce
vložen pouze takový majetek České republiky, se kterým je tato organizační
složka státu příslušná hospodařit a který je nezbytný k zajištění účelu, pro
který je veřejná výzkumná instituce zřizována“,
-
§ 19 odst.
1 – dozorčí rada vykonává dohled nad nakládáním s majetkem veřejné
výzkumné instituce a vydává předchozí písemný souhlas k právním úkonům, kterými
veřejná výzkumná instituce hodlá:
-
nabýt nebo zcizit nemovitý majetek,
-
nabýt nebo zcizit movitý majetek, jehož hodnota je vyšší
než dvousetnásobek částky, od níž jsou samostatné movité věci považovány podle
zvláštního právního předpisu za hmotný majetek,
-
zřídit zástavní nebo jiné věcné právo k majetku veřejné
výzkumné instituce,
-
založit jinou právnickou osobu,
-
nabýt účast v existující právnické osobě,
-
vložit majetek do jiné právnické osoby,
-
sjednat či měnit nájemní smlouvu o nájmu nemovitosti nebo
movitého majetku v hodnotě podle bodu 2 nebo jinou smlouvu o užívání
nemovitosti nebo movitého majetku v hodnotě podle bodu 2 s dobou nájmu delší
než 3 měsíce,
-
§ 21 odst.
1 – „veřejná výzkumná instituce je povinna majetek využívat k
realizaci hlavní činnosti; k další nebo jiné činnosti může majetek využívat,
jen stanoví-li tak tento zákon“,
-
§ 28 – ustanovení
týkající se vkládání majetku do VVI zřizovatelem,
-
§ 28 odst.
10 – pokud VVI zcizí majetek, je povinna sjednat cenu ve výši, která
je v daném místě a čase obvyklá; bezúplatně lze majetek zcizit pouze ve
veřejném zájmu,
-
§ 31 – proces přechodu
majetku ze zřizovatele na VVI (r. 2006 a 2007; zřizovatel může vkládat do VVI
majetek i později, v průběhu její činnosti).
Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o
změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách),
-
§ 5 – Veřejná vysoká
škola se může sloučit nebo splynout jen s jinou veřejnou vysokou školou;
rozdělit se může jen na jiné veřejné vysoké školy. Tyto změny je možné provést
pouze zákonem.
-
V případě zrušení veřejné vysoké školy nebo sloučení, splynutí
nebo rozdělení veřejné vysoké školy zákon též stanoví, na které právnické osoby
přechází její majetek a závazky a které veřejné vysoké školy umožní dokončení
vysokoškolského vzdělání studentům zrušené veřejné vysoké školy.
-
§ 15 – Předchozí písemný
souhlas správní rady se u VVŠ vyžaduje:
-
k právním úkonům, kterými vysoká škola hodlá nabýt nebo
převést nemovité věci,
-
k právním úkonům, kterými vysoká škola hodlá nabýt nebo
převést movité věci, jejichž cena je vyšší než pětisetnásobek částky, od níž
jsou věci považovány podle vyhlášky č. 504/2002 Sb., za hmotný majetek,
-
k právním úkonům, kterými vysoká škola hodlá zřídit věcné
břemeno nebo předkupní právo,
-
k právním úkonům, kterými vysoká škola hodlá založit jinou
právnickou osobu, a k peněžitým a nepeněžitým vkladům do těchto a jiných
právnických osob.
-
§ 19 odst.
2 a 3:
-
odst.
2) – o nakládání s majetkem veřejné vysoké školy rozhoduje rektor
nebo orgány nebo osoby, o nichž to stanoví statut veřejné vysoké školy.
V
případech uvedených v § 15 odst. 1 písm. a) až d) zákona
rozhoduje rektor po předchozím souhlasu správní rady veřejné vysoké školy.
-
odst.
3) – veřejná vysoká škola může nabývat pouze cenné papíry vydané
státem nebo cenné papíry, za jejichž splacení se stát zaručil, nebo cenné
papíry obchodní společnosti, do které veřejná vysoká škola vložila majetek.
-
§ 20 odst.
1 a 2 – VVŠ je povinna užívat majetek
především v rámci své hlavní činnosti, může jej užívat též k doplňkové
činnosti; doplňková činnost nesmí ohrozit kvalitu, rozsah a dostupnost
činností, k jejichž uskutečňování byla veřejná vysoká škola zřízena.
-
§ 20 odst.
3 – VVŠ není oprávněna k převzetí ručení za peněžitý dluh jiné osoby
a ke zřízení zástavního práva k nemovitosti. Veřejná vysoká škola není
oprávněna se stát společníkem veřejné obchodní společnosti nebo komplementářem
komanditní společnosti. Dále veřejná vysoká škola není oprávněna vkládat do
obchodní společnosti nebo družstva nemovité věci nabyté do vlastnictví
veřejných vysokých škol z vlastnictví státu, poskytnutý příspěvek podle § 18 odst. 3 a poskytnutou dotaci
podle § 18 odst. 4. Podmínkou peněžitých
a nepeněžitých vkladů do právnických osob je stanovení pravidel vnitřním
předpisem veřejné vysoké školy.
-
§ 101 řešil přechod
majetku státu na VVŠ v r. 1999.
Zákon č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech a o změně
a doplnění některých souvisejících zákonů (zákon o nadacích a nadačních
fondech)
-
§ 2 – Nadace vlastní
majetek dvojího typu: nadační jmění a ostatní majetek nadace. Nadační jmění je
peněžní vyjádření souhrnu peněžitých i nepeněžitých vkladů a nadačních darů
zapsaných v nadačním rejstříku. Výnosy, které pocházejí z nadačního jmění,
používá nadace k plnění svého poslání dle Nadační listiny, resp. Statutu
nadace. Ke své činnosti nadace používá též ostatní majetek. Nadační fond
používá ke své činnosti veškerý majetek, zápis povinného jmění do rejstříku se
nevyžaduje.
-
§ 3 odst.
6 – Ostatní majetek nadace nebo majetek nadačního fondu může být
tvořen pouze peněžními prostředky, cennými papíry, nemovitými a movitými věcmi,
jakož i jinými majetkovými právy a jinými majetkovými hodnotami, na nichž
neváznou zástavní práva.
-
§ 8 vymezuje podmínky a
omezení pro fúze nadací a nadačních fondů.
-
§ 9 odst.
4 upravuje některá omezení v souvislosti s likvidací nadace.
Nestanoví-li nadační listina, že likvidační zůstatek má být převeden na jinou
nadaci nebo nadační fond určené alespoň účelem, nabídne likvidátor likvidační
zůstatek nadaci nebo nadačnímu fondu, které mají shodný nebo obdobný účel;
není-li podle zjištění likvidátora takové nadace nebo nadačního fondu nebo
odmítne-li takto zjištěná nadace nebo nadační fond likvidační zůstatek převzít,
nabídne likvidátor likvidační zůstatek oznámením v celostátně rozšiřovaném
deníku ostatním nadacím, poté nadačním fondům; likvidátor přednostně převede
likvidační zůstatek na nadaci, popřípadě nadační fond, které jsou účelem
likvidované nadaci nejbližší. Nepřijme-li likvidační zůstatek žádná nadace ani
nadační fond, nabídne likvidátor likvidační zůstatek obci, v níž má nadace nebo
nadační fond sídlo. Pokud obec nabídku do 60 dnů od doručení nepřijme, přechází
likvidační zůstatek po uplynutí této lhůty na stát. Likvidační zůstatek musí
nabyvatel použít pro plnění obecně prospěšných cílů.
-
§ 10 – O hospodaření s
majetkem v otázkách, které nejsou výslovně upraveny zákonem nebo nadační
listinou nebo statutem nadace, rozhoduje správní rada. Správní rada mj. má též
právo rozhodovat o zvýšení nebo snížení nadačního jmění, za podmínek
stanovených zákonem, případně též nadační listinou nebo statutem nadace.
-
§§ 21, 22, 23 obsahují významná omezení pro orgány nadace při nakládání s majetkem, např. k
jakému účelu může být majetek používán (např. zákaz poskytování podpory
politickým stranám a politickým hnutím), omezení výše nákladů na správu,
omezení podnikatelských aktivit, omezení ve vztahu k investování na finančních
trzích aj.
Ostatní omezení v hospodaření NNO
Pokud je NNO příjemcem prostředků z veřejných rozpočtů, tj.
státního rozpočtu, z rozpočtu EU nebo Národního fondu, z rozpočtu územích
samosprávných celků, pak se hospodaření s těmito prostředky řídí rozpočtovými
pravidly, pravidly pro čerpání prostředků vydávaných poskytovateli prostředků a
též smlouvou, rozhodnutím nebo dohodou o poskytnutých prostředcích. Omezení
mohou platit nejen pro čerpání peněžních prostředků, ale též ve vztahu k
hospodaření s ostatním majetkem, pokud byl pořízen z veřejných zdrojů.
-
Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně
některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla),
-
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů,
-
Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších
předpisů,
-
Vyhláška č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů,
pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud
účtují v soustavě podvojného účetnictví,
-
České účetní standardy pro účetní jednotky, které účtují
podle vyhlášky č. 504/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů (standard č.
401–414),
-
Usnesení vlády č. 92 z 1. 2. 2010, o zásadách vlády pro
poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým
organizacím ústředními orgány státní správy,
-
Usnesení vlády č. 555 ze dne 4. 8. 2010, o metodice
hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených
programů.
Základní účetní postupy
Obsah účetních zápisů o vyřazení majetku z důvodu likvidace bude
záviset na druhu likvidovaného majetku a také na skutečnosti, kdo je vlastníkem
majetku; od vlastnictví se odvíjí metoda účtování včetně použitých rozvahových
nebo podrozvahových účtů.
Příklady účtování likvidace zásob
Příklad 1
V NNO došlo k vloupání do skladu zásob. NNO oznámila událost
policii. Jak vyplynulo z protokolu o výsledcích šetření, pachatel nebyl
zjištěn. NNO evidovala zásoby způsobem „A“. Zásoby nebyly pojištěny. Stav zásob
dle účtu 112 – Materiál na skladě a dle zůstatků v operativní evidenci zásob
činil ke dni předcházejícímu dni vloupání částku 265 000 Kč. Výše škody
zjištěná při mimořádné inventarizaci zásob činila 16 500 Kč.
Tab. 1 – Účtování (evidence zásob způsobem „A“)
Č. | Text | Kč | MD | D |
| Převod zůstatku účtu 112 z 31. 12.
2010 do 1. 1. 2011 | | | |
1. | Převod zůstatku účtu 112 | 274 000 | 112 | 961 |
2. | Výdej zásob ze skladu do okamžiku
vloupání | 9 000 | 501 | 112 |
3. | Vyčíslení škody k okamžiku zjištění o
vloupání (vyřazení zásob z evidence na základě mimořádné inventury zásob ve skladu) | 16 500 | 378 | 112 |
4. | Proúčtování vzniklé škody k okamžiku
přijetí protokolu od policie o zastavení šetření s tím, že pachatel nebyl zjištěn | 16 500 | 548 | 378 |
Příklad 2
V NNO došlo k vloupání do skladu zásob. NNO oznámila událost
policii. Jak vyplynulo z protokolu o výsledcích šetření, pachatel nebyl
zjištěn. NNO evidovala zásoby způsobem „B“. Zásoby nebyly pojištěny. Stav zásob
dle účtu 112 – Materiál na skladě a dle zůstatků v operativní evidenci zásob
činil ke dni 1. 1. 2011 částku 274 000 Kč. Na účtu 501 – Spotřeba materiálu byl
vykázán v účetnictví ke dni předcházejícímu den vloupání stav 9 000 Kč. Výše
škody, zjištěná při mimořádné inventarizaci zásob, činila 16 500 Kč.
Tab. 2 – Účtování (evidence zásob způsobem „B“)
Č. | Text | Kč | MD | D |
| Převod zůstatku účtu 112 z 31. 12.
2010 do 1. 1. 2011 | | | |
1. | Převod zůstatku účtu 112 | 274 000 | 112 | 961 |
2. | Proúčtování zůstatku účtu 112 do
spotřeby roku 2011, po 1. 1. 2011 | 274 000 | 501 | 112 |
3. | Vyčíslení škody k okamžiku zjištění o
vloupání (vyřazení zásob z evidence na základě mimořádné inventury zásob ve skladu) | 16 500 | 378 | 501 |
4. | Proúčtování vzniklé škody k okamžiku
přijetí protokolu od policie o zastavení šetření s tím, že pachatel nebyl zjištěn | 16 500 | 548 | 378 |
5. | Proúčtování zůstatku zásob ve skladu
k 31. 12. 2011 | 257 500 | 112 | 501 |
Příklady účtování likvidace DDHM
Příklad 3
NNO vykazovala k 1. 1. 2011 na účtu 028 – Drobný dlouhodobý
hmotný majetek stav 365 280 Kč a na účtu 088 – Oprávky k drobnému dlouhodobému
hmotnému majetku rovněž zůstatek 365 280 Kč. Jednalo se o majetek, který NNO
pořídila do 31. 12. 2002. Majetek NNO byl pojištěn s tím, že organizace měla
spoluúčast na případné pojistné události ve výši 10 % z vyčíslené škody.
Pojišťovna se v pojistné smlouvě nezavázala k náhradě výdajů spojených s
likvidací majetku z důvodu pojistné události. Dne 9. 8. 2011 došlo k živelné
události – povodni. Majetek byl totálně znehodnocen kontaminovanou zeminou.
Drobný dlouhodobý hmotný majetek v hodnotě 320 000 Kč musel být zlikvidován.
Likvidace byla provedena odvozem do místní spalovny. Náklady na dopravu a
likvidaci činily 16 000 Kč. O události byl sepsán protokol o pojistné události.
Pojišťovna uznala v NNO při mimořádné inventarizaci vyčíslenou škodu 320 000 Kč
a poukázala dne 10. 9. 2011 náhradu škody v částce 288 000 Kč.
Tab. 3 – Likvidace DDHM
Č. | Text | Kč | MD | D |
| Převod zůstatků účtů 028 a 088 z
31. 12. 2010 do 1. 1. 2011 | | | |
1. | Převod zůstatku účtu 028 | 365 280 | 028 | 961 |
2. | Proúčtování zůstatku účtu 088 | 365 280 | 961 | 088 |
3. | Vyčíslení škody k okamžiku zjištění
při mimořádné inventuře dne 10. 8. 2011 -
Vyřazení DDHM z účetnictví v pořizovací ceně -
Proúčtování spoluúčasti NNO na škodní události ve výši 10 % vyčíslené škody -
Proúčtování nákladů ve výši uznaného pojistného plnění z celkové výše škody a současně -
Proúčtování pohledávky za pojišťovnou | 320
000 32 000 288 000 288 000 | 088 548 548 378 | 028 501 501 649 |