V pracovní oblasti jsme často nuceni k tomu, abychom
paradoxně šli proti své přirozenosti v tom, kdy které aktivity budeme
vykonávat. Málokomu to ale přijde divné, protože jsme k takové formě
přizpůsobení nuceni už od dětství školní docházkou, kde se obvykle nevěnujeme
tomu, co nás zajímá, ale tomu, co je právě na rozvrhu. Škola ostatně vštěpuje
další, ne zcela efektivní pracovní návyky, na kterých během dalšího života buď
dál hrdě stavíme, nebo se jich snažíme zbavit.
NahoruNEJEN KUŘE, ALE I PRÁCE SE DÁ VYSEDĚT
Jedna ze školních pouček říká, že pokud nám řešení
úkolu nejde přirozenou cestou, pak je nejúčinnější zapojit své volní úsilí a
trávit nad úkolem tolik času, dokud není hotov. Tento postup určitě svědčí o
vysoké míře houževnatosti a snahy naplnit zadání, z hlediska efektivity ale
rozhodně nejde o zlatou cestu. V této strategii je totiž zaměňována kvalita
práce za kvantitu, která se měří dobou, kterou na úkolu strávíme.
Obětováním více času se tak dobrovolně
trestáme za něco, co je lidskému mozku vlastní a přirozené, a to jsou výkyvy
výkonnosti. |
To, že se donutíme u úkolu vydržet, dokud není hotov,
samozřejmě neznamená, že nás bude o to více bavit. Není se pak čemu divit, když
se do práce obvykle více zatěžované levé hemisféry začnou plést ještě obrazy a
emocionálně nabité fantasie, zasílané jako pozdrav hemisférou pravou. Ty se
dostavují tím častěji, čím častěji si vnitřně přikazujeme: Soustřeď se,
soustřeď se... Čím větší bezmoc v takové chvíli zažíváme, tím se celá situace
z hlediska výkonnosti dále komplikuje.
Člověk navíc přirozeně ve svém životě zažívá období,
kdy mu naplánované úkoly nejdou od ruky a místo lehkosti opakovaně zakouší
pocit lopotné dřiny. Je jasné, že jde o období, kdy spoustu energie do úkolů
vkládáme a jen málo se jí dostává zpět. Tím vzniká energetická
nerovnováha, která může v krajním případě skončit i tak, že se nacházíme
zavaleni v naší vnitřní krajině rozpracovaných úkolů a síly dojdou.
NahoruCESTOU NEJMENŠÍHO ODPORU
Racionálně uvažující člověk se snaží udělat si v takové
situaci pořádek, utřídit si myšlenky, stanovit priority a udělat si jasno v
tom, kde by bylo vhodné začít. Jak bude postupovat? Obvykle si zvolí některý
z úkolů s vysokou prioritou, který je svou důležitostí nepřehlédnutelný a
zpravidla také člověka nejvíc zatěžuje a trápí. Může se proto oprávněně
domnívat, že pokud tento úkol zvládne, dostaví se úleva a ostatní problémy už
budou lépe zvládnutelné. Co ale reálně v takové situaci hrozí? Člověk, který už
v tuto chvíli disponuje jen velmi malou energií a vezme si jako první to
největší sousto, se jím obvykle udáví.
Zkusme proto i v těchto obtížných případech postupovat
efektivně a možná i intuitivněji, což v této konkrétní situaci znamená jít
cestou nejmenšího odporu. Poté, co si vytvoříme seznam úkolů podle důležitosti,
začneme netradičně od konce. Z toho místa, kde se nacházejí nejlehčí a
rychle splnitelné úkoly, které zaručující zážitek úspěchu a návrat alespoň
malého množství energie, spojené třeba se zdánlivě triviálním poklizením
pracovního stolu.
NahoruSNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ A KONÁNÍ
Opakem těchto okamžiků jsou stavy FLOW,
tedy plynutí, kdy cítíme, že úkol zvládáme s lehkostí. Tento stav je
charakteristický plným zaujetím pro věc, kdy se přirozeně eliminují rušivé
vnější a vnitřní vlivy. Jedinec, který se vynoří ze stavu flow, často
překvapeně zjišťuje, kolik času už uplynulo a jak daleko se v řešení úkolu
dostal. Jednou z podmínek, jak si stav flow navodit, je práce na
náročnějších úkolech. Ty jednoduché totiž obvykle nevyžadují naši plnou
pozornost a ponoření.
Stav flow můžeme pozorovat na dětech,
které se do svých her dokážou ponořit natolik, že jen stěží vnímají okolí. Jsou
však povoleny také v pracovní oblasti. |
V populárních, ale i v některých odbornějších
publikacích na téma osobní efektivity můžeme najít různá dělení typů podle
převažující aktivity a stoupající efektivity v různých částech dne (např. typ
sovy a skřivana). Výzkumy se shodují na tom, že většina lidí dosahuje
nejlepších výsledků práce přibližně v době mezi desátou a dvanáctou hodinou. Po
poledni výkonnost přirozeně klesá a kolem tří hodin odpoledne se výkon dostane
na minimum. Další vrchol pak nastává mezi 16-20 hodinou. První ranní fáze by
měla být z hlediska zvýšení efektivity práce věnována novým úkolům, neznámým
materiálům a informacím, kdežto odpolední fáze už jen úkolům založeným na
opakování.
I zde je však možné pozorněji naslouchat svému tělu a
jeho rytmům a tímto způsobem pak zlepšit celkovou výkonnost. To, že v době po
obědě nastává postupný útlum, není pro většinu překvapivým zjištěním.
Organismus má v této době plno práce se zpracováním oběda. Je rozšířenou
strategií bojovat proti poobědní únavě organismu různými povzbuzujícími
prostředky, které samozřejmě tento efekt potlačí jenom krátkodobě a vlastně
dochází hlavně k přesunutí útlumu na pozdější dobu, kdy už není kofeinová
dotace tak bohatá. Když si navíc pravdivě uvědomíme, jakými…