Ve dnech 17. a 18. října 2008 proběhnou krajské volby
společně s prvním kolem senátních voleb. Případné druhé kolo senátních voleb
proběhne o týden později. V následujícím textu jsou uvedeny podstatné informace
k odvodu pojistného i důvody, proč se pojistné v roce 2008 odvádět musí.
Podle stanoviska Ministerstva financí ze dne 26. 8.
2008, které bylo potvrzeno vládou, jsou odměny za výkon funkce při
volbách, na které mají nárok členové okrskové volební komise, zapisovatel
volební okrskové komise a předseda okrskové volební komise, posuzovány jako
funkční požitky podle
§ 6 odst. 10 písm. b) zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
ZDP). Podle novelizovaného ustanovení
§ 5 písm. a) zákona č. 48/1997 Sb. se od
1. ledna 2008 považuje pro účely zdravotního pojištění za zaměstnance fyzická
osoba, které plynou nebo by měly plynout příjmy ze závislé činnosti nebo
funkčních požitků podle
§ 6 ZDP (pokud nepatří mezi výjimky
uvedené v tomto ustanovení - viz dále).
Vzhledem k výše uvedenému se členové, zapisovatel a
předseda volební okrskové komise považují pro účely zdravotního pojištění za
zaměstnance a zaměstnavatel (plátce odměn) je povinen plnit vůči příslušné
zdravotní pojišťovně veškeré povinnosti jako za ostatní zaměstnance. Podle
vyjádření Ministerstva práce a sociálních věcí ze dne 14. 8. 2008 je činnost
členů okrskových volebních komisí podle volebního zákona činností specifickou,
která nevykazuje znaky závislé práce, a nemůže být proto vykonávána v
pracovněprávním vztahu, tzn. ani na základě dohody o provedení práce. Na
činnost odměňovaných osob ve volebních komisích tak nelze uzavřít ani dohodu
o provedení práce a nelze tak v roce 2008 uplatnit tuto ani žádnou jinou
výjimku podle
§ 5 písm. a) zákona č. 48/1997 Sb., o
veřejném zdravotním pojištění, kdy by se na příjemce příjmů podle
§ 6 ZDP nepohlíželo jako na
zaměstnance.
NahoruOznamovací povinnost
Podle ustanovení
§ 10 zákona č. 48/1997 Sb. je
zaměstnavatel povinen oznámit příslušné zdravotní pojišťovně nástup
zaměstnance do zaměstnání, a to nejpozději do osmi dnů ode dne nástupu. Za
den nástupu zaměstnance do zaměstnání se u členů volební komise považuje den
nástupu do funkce a za den ukončení zaměstnání se považuje den skončení výkonu
funkce (§ 8 odst. 2 písm. i)
zákona č. 48/1997 Sb.). Podle ustanovení § 17 zákona č. 130/2000 Sb., o
volbách do zastupitelstva krajů, ve znění pozdějších předpisů, vzniká členství
v okrskové volební komisi, tzn. nástup do funkce, složením slibu. Dnem
nástupu do zaměstnání je tedy den, kdy členové okrskové volební komise složí
slib. Členství v okrskové volební komisi obvykle zaniká dnem ukončení
činnosti okrskové volební komise, tj. patnáctým dnem po vyhlášení výsledků
voleb. Tento den nahlásí zaměstnavatel jako den ukončení zaměstnání. Den
nástupu zaměstnance oznamuje zaměstnavatel na formuláři Hromadné oznámení
zaměstnavatele příslušné zdravotní pojišťovně kódem P. Den skončení
zaměstnání na stejném formuláři kódem O.
Podobně oznamuje zaměstnavatel skutečnosti rozhodné pro
platbu pojistného státem, a to standardním způsobem. Pokud se tedy jedná např.
o poživatele důchodu, oznámí zaměstnavatel spolu s kódem P také kód D,
který je platný pro tuto skutečnost. Při oznámení o ukončení zaměstnání již
společně s kódem O žádný kód nepoužívá (není pravděpodobné, že by při
skončení zaměstnání skončila i výplata důchodu).
Pro účely stanovení vyměřovacího základu na
započitatelnost odměny vyplacené členům, zapisovateli a předsedovi okrskové
volební komise se nevztahuje žádná výjimka uvedená v ustanovení
§ 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
všeobecné zdravotní pojištění znění pozdějších předpisů. Vyplacená odměna je
tak v plné výši zahrnována do vyměřovacího základu, ze kterého je
zaměstnavatel povinen odvést část pojistného (tj. dvě třetiny z 13,5 %),
kterou je povinen hradit za své zaměstnance společně s pojistným, které je
povinen hradit zaměstnanec (tj. třetina z 13,5 %).
Při stanovení vyměřovacího základu se postupuje stejně
jako u ostatních zaměstnanců. To znamená i při posouzení, zda se jedná o osobu,
pro kterou platí minimální vyměřovací základ, nebo o osobu, která je od
této povinnosti osvobozena (např. platí za ni pojistné stát, dodržela minimální
vyměřovací základ u jiného zaměstnavatele, je zároveň osobou samostatně
výdělečně činnou, která odvádí zálohy na…