Znáte to - jeden mluví o koze a druhý o voze. Při
komunikaci mezi námi a těmi druhými dochází k mnoha šumům, a tak na každém
kroku bují konflikty, které nám znesnadňují život. Život bez konfliktů není
možný, ale jak se s nimi vypořádat?
NahoruBARIÉRY ZNESNADŇUJÍCÍ KOMUNIKACI
Největší bariéry tvoří individuální a společenský
hodnotový systém a případně normy (ukazují, co je normální, obvyklé,
správné, jasné), dále vnímání a z toho vyplývající komunikační styl. Hodnoty -
to jsou názory, které vyznáváme a naše pravdy či cesty jak žít a za co se prát.
Vnímáme věci podle svých zkušeností, podle osobních očekávání a osobnostního
vybavení. Komunikačnímu stylu se učíme odmala. Například při pozdravu se díváme
do očí, podáváme pravou ruku. Lidé za polárním kruhem se pro změnu zdraví
třením nosu o nos, ruku si nikdy nepodávají. Je to divné? Ne, jen jiné.
Platí prostě zásada, že každý věci vidíme, vnímáme a řešíme po svém. Proto
vznikají nedorozumění a konflikty, které nejsou vždy jen naschvály, jak si
občas myslíme, ale vyplývají z toho, že každá osobnost má jinou individuální
minulost a přítomnost.
Tak třeba jste vychováváni k tomu dávat přednost zájmům
firmy, dobru celého týmu a ten druhý zase naopak vyznává hodnoty založené na
jednotlivci, soutěži, vítězství silnějšího. Pokud budete pracovat spolu, aniž
si předem ujasníte tyto rozdíly, nebudete se moci dohodnout a vzniknou
problémy. Vy, coby spolupracující osoba, budete možná individualistu pokládat
za osobu arogantní a sobeckou, a naopak individualista bude kritizovat Vaši
nesamostatnost a malé sebevědomí. Každý však má právo na svůj názor, myšlenku,
vidění a očekávání. Normální není vše stejné, naopak vše je jedinečné. I
naše názory, požadavky a představy o řešení konfliktu.
Při řešení konfliktu se většinou zajímáme o to, jestli
vyhrajeme nebo prohrajeme - sledujeme tedy výsledek. Bylo by však ještě
vhodné zabývat se další důležitou otázkou, a to jaký vztah máme k tomu,
s nímž konflikt řešíme. Je třeba vzít v úvahu, zda s druhou stranou ještě
budeme jednat, pracovat či setkávat se s ní.
Konflikt podle důrazu na výsledek či vztah můžeme řešit
autoritativně, přizpůsobením se, únikem, kompromisem, nebo dohodou.
NahoruMODELY ŘEŠENÍ KONFLIKTU
Ukažme si různé modely řešení na situaci ve vědeckém
týmu podniku A+Z.
Pracují zde dva pracovníci: pan Bohuslav (nadřízený) a pan Cyril.
V pondělí se dohodli, že se setkají ve čtvrtek v 15.00 hod na pracovní schůzce
u Bohuslava a dořeší problém související s posledním projektem ústavu. Bohuslav
by chtěl schůzku změnit, protože bude muset pracovat na závěrečné zprávě jiného
projektu. Zavolá kolegu Cyrila a žádá změnu setkání o dvě hodiny dříve.
NahoruAutoritativní řešení
Kladete důraz na výsledek a jde Vám jen o prosazení
Vašeho názoru, ale vůbec nevnímáte vztah k druhému, s nímž případ řešíte.
Znamená to, že podceňujete fakt, že s ním ještě někdy v budoucnu budete jednat,
spolupracovat a řešit úkoly. Prosazujete svou potřebu jako autorita a
nezajímáte se o druhého.
V našem případě Bohuslav Cyrilovi vzkáže, že schůzka se překládá
na 13.00 hodin a že musí změnu akceptovat. Je přece podřízený, a tak se
neočekává, že se ozve a vůči změně bude něco namítat.
NahoruPřizpůsobení se
Kladete důraz na vztah s kolegou, ale nesledujete svůj
záměr, svůj výsledek a dovolíte, aby výsledek byl podřízen nápadu druhé
strany.
V týmu to bude znamenat, že Bohuslav svůj záměr přeložit schůzku
o něco dříve kolegovi Cyrilovi řekne, tomu se to však nebude hodit. Ví, že
neustálé…