Vláda ČR se rozhodla nedostatek míst v mateřských
školkách řešit uzákoněním tzv. dětských skupin, jejichž zřízení a provoz
by měl být jednodušší a levnější než u klasických mateřských školek pro děti.
Rozšíření kapacit pro předškolní děti o tzv. dětské skupiny by mělo také
napomoci zvýšení zaměstnanosti žen s malými dětmi. Vládní návrh zákona o
poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů
(dále jen zákon o dětské skupině) je v současné době projednáván v Poslanecké
sněmovně ČR jako sněmovní tisk č. 1046/0 a měl by platit od 1. ledna
2014. Zákon o dětské skupině obsahuje mimo jiné změnu zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů (dále jen ZDP nebo zákon o daních z příjmů), která
může přinést významné změny v daňovém ošetření podpory zaměstnavatelů
zaměstnancům - rodičům, a to ve formě příspěvku na péči o předškolní děti či
uhrazení této péče (dále jen podpora).
Zákon o daních z příjmů v současné době rozlišuje dnes
fungující zařízení péče o děti na tzv. vzdělávací zařízení a tzv. předškolní
zařízení.
Ve smyslu pokynu GFŘ D-6 (k
§ 24 odst. 2 ZDP) se za
vzdělávací zařízení považuje mateřská škola zapsaná do školského
rejstříku dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen školský zákon). Právní úprava
mateřských škol, které se zapisují do školského rejstříku, tj. vzdělávací
zařízení, je obsažena především v
§ 33 až § 35 školského zákona. Pro
zřizovatele těchto vzdělávacích zařízení platí zpřísněné podmínky provozování,
jakými jsou např. povinnost zajistit odborně kvalifikovaný pedagogický
personál, realizovat vzdělávání v souhlasu s Rámcovým vzdělávacím programem pro
předškolní vzdělávání a vyvářet podmínky České školní inspekci ke kontrole a
hodnocení kvality činnosti školy nebo dodržovat předpisy v oblasti hygieny.
Dnes neexistuje žádný právní předpis, který by
komplexně upravoval službu péče o děti mimo režim školského zákona. Zařízení
péče o děti nezapsaná do školského rejstříku podle školského zákona jsou pro
účely ZDP posuzována jako předškolní zařízení. Předškolní zařízení
jsou zařízení, která poskytují služby péče o děti na základě živnostenského
oprávnění (např. péče o dítě do tří let věku v denním režimu, mimoškolní
výchova a vzdělávání, poskytování služeb pro rodinu a domácnost) či pouze v
režimu obecných právních předpisů bez konkrétního právního podkladu (obvykle
zařízení označovaná jako dětské koutky, rodinná, rodičovská a mateřská centra,
školičky apod.).
Nahoru1.1 Obecné daňové pravidlo
Výdaje vynaložené zaměstnavatelem na umístění dětí
zaměstnanců ve vzdělávacím nebo předškolním zařízení nejsou v současné
době obecně považovány za daňově uznatelné náklady dle
§ 25 odst. 1 písm. h) bod 2 ZDP.
Nepeněžní plnění spočívající v možnosti bezplatného použití vzdělávacího nebo
předškolního zařízení dítětem zaměstnance je pak osvobozeno od daně z příjmů ze
závislé činnosti na straně zaměstnance, a to podle
§ 6 odst. 9 písm. d)
ZDP, a zaměstnavatel ani zaměstnanec z něj neodvádí pojistné na veřejnoprávní
pojištění.
1.2 Firemní mateřská školka zapsaná ve školském
rejstříku
Pokud jsou tzv. firemní mateřské školky zapsány do
školského rejstříku dle školského zákona, mohou být výdaje zaměstnavatele na
provoz těchto vzdělávacích zařízení uplatněny podle ustanovení
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 3 ZDP
jako výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů, tj. jako daňově uznatelné
výdaje. Pokud však zaměstnavatel bude tyto výdaje považovat za daňově
uznatelné, nelze zároveň aplikovat osvobození tohoto plnění od daně na
straně zaměstnance. U zaměstnance se tedy bude jednat o zdanitelný příjem,
který bude podléhat odvodům pojistného na veřejnoprávní pojištění.
Tato výjimka z obecného pravidla byla potvrzena i v
důvodové zprávě k zákonu o dětské skupině a je takto vykládána pracovníky
Ministerstva financí ČR. Nicméně je třeba dodat, že tento výklad přináší řadu
problémů vyplývajících z nejasného znění zákona o daních z příjmů a pokynu GFŘ
D-6, např.:
dle
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 3 ZDP se
za daňově uznatelný náklad považuje provoz vlastních vzdělávacích zařízení,
pouze pokud souvisejí s předmětem činnosti zaměstnavatele. Otázkou zůstává, zda
výdaje na provoz tzv. firemní mateřské školky zapsané ve školském rejstříku
souvisí s předmětem činnosti zaměstnavatele (obvykle zapsané v obchodním
rejstříku).
dle Pokynu GFŘ D-6 se vzdělávacími zařízeními podle
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 3 ZDP
rozumějí pouze zařízení sloužící ke vzdělávání vlastních pracovníků, výslovně
se pak za vzdělávací zařízení považuje i mateřská škola zapsaná do školského
rejstříku. Dle pokynu jsou však daňovými výdaji pouze výdaje související s
provozem těchto vzdělávacích zařízení, pokud tato zařízení slouží výhradně ke
vzdělávání vlastních pracovníků. Jelikož dítě zaměstnance není vlastním
pracovníkem zaměstnavatele (a vlastní zaměstnanec asi nebude navštěvovat
firemní mateřskou školku), je otázkou, zda dítě není tzv. jinou osobou, kdy pro
část výdajů vynaložených na vzdělávání jiných osob ve vzdělávacím zařízení
zaměstnavatele platí ustanovení
§ 25 odst. 1 písm. k) ZDP a daňové
výdaje se uznávají pouze do výše dosahovaných příjmů.
významnou otázkou je také ocenění nepeněžního příjmu zaměstnance
ve formě možnosti využívat firemní vzdělávací zařízení svým předškolním
dítětem. Zastávám obecný názor, že nepeněžní příjem zaměstnance se dle
ustanovení
§ 6 odst. 3 ZDP oceňuje cenou podle
zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku, tj. obvyklou cenou nebo cenou,
která je zaměstnavatelem účtována jiným osobám. To znamená, že by se obecně
neměly pouze rozúčtovávat náklady zaměstnavatele vynaložené na provoz zařízení
na jednotlivé zaměstnance, kteří zařízení pro své děti využívají.
1.3 Firemní mateřská školka nezapsaná do školského
rejstříku
Pokud nejsou tzv. firemní mateřské školky zapsány do
školského rejstříku dle školského zákona, jedná se o tzv. předškolní zařízení,
které je v tomto případě vlastněné zaměstnavatelem a slouží k uspokojování
potřeb zaměstnanců a jejich rodinných příslušníků. Dle
§ 25 odst. 1 písm. h) ZDP jsou v
současné době veškeré výdaje na nepeněžní plnění poskytované zaměstnanci ve
formě možnosti používat předškolní zařízení daňově neuznatelné na straně
zaměstnavatele. Dále ve smyslu ustanovení
§ 25 odst. 1 písm. k) ZDP jsou
výdaje převyšující příjmy v zařízení k uspokojování potřeb zaměstnanců nebo
jiných osob s výjimkou zařízení uvedených v
§ 24 odst. 2 písm. j) body 1 až 3
ZDP považovány za daňově neuznatelné. Pokyn GFŘ D-6 pak uvádí v části k
§ 25 ZDP, že za zařízení k uspokojení
potřeb zaměstnanců nebo jiných osob podle
§ 25 odst. 1 písm. k) zákona se
považuje mimo jiné i předškolní zařízení (včetně mateřských škol nezapsaných do
školského rejstříku podle školského zákona).
Z pohledu zdanění benefitu na straně zaměstnance je
třeba se řídit obecným pravidlem, dle kterého lze od daně z příjmů ze závislé
činnosti podle
§ 6 odst. 9 písm. d)
ZDP osvobodit pouze ten nepeněžitý příjem zaměstnance, který byl
zaměstnavatelem hrazen ze zisku, FKSP, sociálního fondu či na vrub daňově
neuznatelných nákladů. Příjem, který nelze osvobodit od daně z příjmů ze
závislé činnosti, podléhá i odvodu pojistného na veřejnoprávní pojištění.
Návrh zákona o dětské skupině rozšiřuje…