12.1.2
Další personální funkce
Doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc.
NahoruVnitrofiremní komunikace
Vedle základních personálních funkcí mohou být do sféry personálního
úseku zahrnuty i některé další funkce, a to v závislosti na významu a úloze,
kterou ve firmě sehrávají. Příkladem je vnitrofiremní komunikace, jejíž
zařazení k personálně řídicím funkcím se ukazuje jako vhodné především tehdy,
prochází-li společnost změnami, o kterých je nezbytné zaměstnance průběžně
informovat, či klade-li společnost (například v souvislosti s fúzí či změnou
firemní strategie) důraz na změny firemní kultury. Hraje-li vnitrofiremní
komunikace naopak jen relativně omezenou úlohu, je lépe využít organizační
synergie a zahrnout tuto oblast do útvaru komunikace, stojícího mimo rámec
personálního útvaru.
NahoruŘídicí a motivační systém
Součástí personálního řízení se stále více stávají i některé
činnosti a funkce stojící mimo rámec jeho tradičních kompetencí. K novým
funkcím moderního personálního managementu patří především podílet se na tvorbě a rozvoji řídícího a motivačního systému firmy a manažerského
stylu, ověřovat, zda stávající řídicí postupy a koncepce přispívají k
plnění cílů společnosti a odpovídají "nejlepší praxi“ (best practice) řízení a
organizace lidských zdrojů, ověřovat účinnost jednotlivých nástrojů
personálního řízení a kontrolovat jejich využívání.
NahoruFunkce při podnikových změnách
Personální řízení přebírá často vedoucí úlohu i při řízení
podnikových změn, zavádění nových koncepcí řízení, organizace, motivace a
rozvoje zaměstnanců a hraje aktivní úlohu při optimalizaci či reengineeringu
podnikových procesů (personální manažeři fungují často jako vedoucí týmu
zaměstnanců z různých částí podniku majícího připravit návrhy organizačních
změn nebo řídit proces jejich zavádění). Personální management tak oproti své
tradiční podobě přestává být pouhým správcem popisů pracovních pozic, ale stává
se garantem efektivnosti pracovních procesů a organizační
výkonnosti.
NahoruIdentifikace schopností lidských zdrojů
K novým úkolům personálního řízení patří i identifikovat klíčové
schopnosti lidských zdrojů organizace, které jsou zdrojem její
konkurenceschopnosti, a vytvářet předpoklady pro jejich rozšiřování, přispívat
ke stanovení a rozvoji firemních hodnot, k formování týmově založené organizace
apod. Oblast lidských zdrojů se stává integrální součástí strategického
plánování a plán v oblasti personálního řízení je těsně spjat s celkovou
strategií firmy a posilováním její konkurenceschopnosti.
NahoruNové odpovědnosti
Nové funkce personálního managementu, charakterizované svým
strategickým charakterem – přímou vazbou na naplňování cílů a podnikatelské
strategie firmy – jsou někdy označovány jako nové odpovědnosti (či nový mandát) personálního…