Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Co se naučíte doma, to se počítá i na pracovišti

5.9.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2024.18.19.04
Co se naučíte doma, to se počítá i na pracovišti

PhDr. Sylvie Navarová

Profesní kompetence a měkké dovednosti jsou úzce propojené a navzájem se doplňují. Pro úspěch v zaměstnání je důležité, aby jednotlivci měli odborné znalosti a schopnosti potřebné k výkonu své profese. Kromě toho je však nezbytné, aby si osvojili dovednosti, které jim umožní lépe spolupracovat s ostatními, efektivně komunikovat a přizpůsobit se měnícím se pracovním podmínkám.

Jaké jsou klíčové kompetence, které využijeme doma i v práci? Komunikační dovednosti, adaptabilita a flexibilita, schopnost samostatně analyzovat a řešit problémy, týmová práce a spolupráce, time management a sebeřízení, emoční inteligence a sebereflexe, kritické myšlení či odolnost a zvládání stresových situací.

To všechno jsou dovednosti, které se učíme hned od narození. Nejprve odkoukáme od svých rodičů, jak se mezi sebou baví, jak hovoří, jak řeší problémy, jak reagují, když dojde ke změně naplánovaného postupu atd. V průběhu života se učíme neustále. Pokud se v nich chcete zlepšit, nabízíme Vám několik tipů.

KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI

  • Procvičujte aktivní naslouchání - plně se soustřeďte na mluvčího, udržujte oční kontakt, ptejte se, abyste lépe porozuměli jeho sdělení.

  • Zlepšujte svůj ústní i písemný projev můžete tak, že budete psát eseje či deník. Můžete si dát výzvu zúčastnit se veřejného vystoupení nebo diskuse​​​​.

ADAPTABILITA A FLEXIBILITA

  • Vystavujte se novým a neznámým situacím, abyste si zvykli na změny a naučili se rychle přizpůsobit. Pro začátek stačí začít jezdit do práce jinou cestou než obvykle.

  • Vytvářejte si myšlenkově pozitivní postoj k novým možnostem a přemýšlejte o změnách jako o něčem zajímavém, inspirativním, jako o příležitostech pro růst​​.

SCHOPNOST SAMOSTATNĚ ANALYZOVAT A ŘEŠIT PROBLÉMY

  • Hrajte logické hry a řešte hádanky, abyste si procvičili analytické myšlení. Můžete také zkoušet řešit malé problémy ve svém okolí a hledat nejlepší možná řešení. Pište si nápady a dívejte se na problémy z různých úhlů pohledu.

TÝMOVÁ PRÁCE A SPOLUPRÁCE

  • Zapojujte se do týmových, skupinových, komunitních aktivit v práci, ve škole, při volnočasových aktivitách. Pomůže vám to lépe porozumět dynamice spolupráce s ostatními.

TIME MANAGEMENT A SEBEŘÍZENÍ

  • Vytvářejte si "To do listy" a používejte kalendáře k organizaci svého času. Soustředíte se tak na důležité úkoly v kontextu dlouhodobých cílů. Určete si, čeho chcete dosáhnout, a rozdělte si své cíle na menší, zvládnutelné kroky. Například si můžete stanovit týdenní cíle, které vás přiblíží k dosažení vašich dlouhodobých plánů.​​

EMOČNÍ INTELIGENCE A SEBEREFLEXE

  • Sledujte, jak se cítíte v různých situacích, a snažte se pochopit, proč reagujete tímto způsobem. Můžete vést deník emocí. Žádejte o zpětnou vazbu své blízké, pracujte na jejím přijetí a využijte získané informace pro osobní rozvoj.

  • Pracujte na empatii -